Filter for stort

Tittelen sier alt, kan man ha et for stort filter til et kar? Tenkte jeg skulle ha et utvendig Fluval 305 til et av mine 54l. Ser det tar 1000l i timen, vil det bli for mye? Bråker dette filteret noe?
Du får vel større akvarium etter hvert skal du se, og da er det kjekkt å ha ferdig innkjørt filter

Det går vel å regulere vannstrømmen på disse, så du trenger ikke å ha maks utblåsning. Så kan du prøve deg frem.
Et filter med stort volum er det vel flere fordeler med:
Mere volum til filterbakterier og flere liter vann.
Jeg går for et eheim hangon 2040 til 54l og et eheim calssic 2213 til 160 l min. Skal kjøpe dem fra en svensk nettbutikk. Noen som har erfaringer med disse?
min erfaring .... ta heller fluval pumper...
saffen
min erfaring .... ta heller fluval pumper...


Hva er det som gjør fluval bedre?
Kulefisken
[QUOTE=saffen]min erfaring .... ta heller fluval pumper...


Hva er det som gjør fluval bedre?

Bare slik det er, noe er bare bedre enn andre ting. Akurat som BMW er bedre en Merce.
Nei da smak og behag, holder selv en knapp på fluval jeg.
Tingen er at Eheim pumpene er en del billigerer enn Fluvals. Karet er bare på 160l, så jeg tror det går greit. Jeg har nå i 160l et eheim filter, det lager ingen lyd men det går fort tett p.g.a det er litt for lite.

Etter hva jeg har sett har vel Fluval heller ingen hang on pumper?
Utvendig filter
Har nå selv hatt mange utvendige filtere. Og jeg foretrekker eheim. Men det går mer på det og rense filteret. Enklere og rense eheim en fluval. Og mindre mulighet for feil. Nå har vel jeg byttet de fleste av mine til eheim pro 3. Og veldig fornøyd med dem. Mindre lyd av disse også en fluval. Følger også med standar utrør med mange små hull og ikke et eller to store som på fluval. Nå kan du få kjøpt dette som ekstrautstyr også til fluval om du senere ønsket dette.

Men for min del blir det bare eheim.
Ja, det blir eheim her. Takk for tips og innspill
joda blir som baken delt på midten.. grunnen til at jeg liker fluval er.

de er lettere og få i gang(min mening) har den lille hånd pumpen.

justere hvor mye du vil den skal levere ut.

ser egentlig ikke den helt store forskjellen på reingjøringen da. lokket av på dem begge.

fluval pumpene er noe mindre enn ehiem pumpene.

og mine lager no ikke noe lyd iallefall da.

og de har fleksible slanger ikke minst. enn de stive uhånterlige til eheim og tetra tec for den del.

men som det blir sagt smaken er som baken delt på midten ...
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap