Lysrør

Kjøpte nytt lysrør i dag. Fikk med meg et 15w T8, 18000 kelvin til den nette sum av 189 kroner.

Er dette et vanlig lysrør å bruke, synes ikke det avgir godt lys i det hele tatt. Synes hele akvariet ble lilla.

Har jeg blitt lurt? Hva kan dere anbefale for å få hvitt lys i stedet for lilla?


Kan noen forklare meg dette med kelvin.

På forhånd takk
Kelvin er en skala for fargetempratur. I et ferskvannskar er kelvin mellom 5-7000 kelvin(dagslys) å annbefale. 18000 kelvin brukes nok mest i saltvann eller i kombinasjon med andre rør for å få fram eksempelvis farger på fisk.


Kelvin tempraturskala
Tusen takk for svar,
lysrøret skal byttes i morra.

Men er jeg nødt til å bruke en 200-lapp? Funker ikke vanlige lysrør som man får tak i på dagligvarebutikker?
Lysrør fra daglivarebutikker ligger gjerne så lavt som 2-3000 kelvin og gir et gult lys. Noen mener de framkaler alger, uten at jeg selv har brukt disse rørene. Du kan sjekke med en Elektrobedrift som gjerne leverer varer til industri. Gartneri bruker dagslys rør mener jeg. Osram 865 vet jeg finnes (6500K) Disse betaler jeg en 50-60 kroner for. Har ikke funnet disse i noen lampebutikker heller.

Biltema hadde i alle fall tidligere dagslysrør. Selv om jeg personlig ikke likte disse.
Ok tusen takk
Skal sjekke ut hva de har på dyrebutikken i morra
[External Image]

en liten oversikt som kanskje gjør det enklere å forstå. fargene er selvsagt ikke så kraftige, men det gir en liten indikasjon.
Jeg har nå fått
et gult akvarium med Osram-rør for de på dyrebutikken ikke hadde anna rør...
Men det ble bedre enn det var.

Jakten fortsetter
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap