Hqi belysning

Noen spørsmål til dere som har HQI.

Hvor stor avstand har dere fra Akvariet til der dere henger lampen?

Har vurdert å bygge en boks over akvariet der jeg monterer HQI inni boksen. Noen som har erfaringer / tips til denne løsningen?

Skal bruke HQI belysningen til en Tanganyika Biotop i en 530 liter.
Hva slags HQI armatur har du gått for Vidar? Er veldig på hugget etter det selv

Men siden det henges i wire så kan du vel justere det selv, også med tanke på temp. Men jeg tror jeg ville hengt den opp på rundt 40-50 cm over karet... Veit ikke :P
Har ikke kjøpt noen enda, men har sett på mange ulike og fremdeles ikke klart å bestemme meg. :p

Utfra mine mål dersom jeg skal lage en kasse, så vil HQI lampen henge 20 cm over akvariet. Men om det holder aner jeg ikke... Håper det kommer noen med meninger om det...
Min henger 20-21 cm over overflaten i et saltvannskarr.
Kommer lampen noe særlig høyere enn det så må man ha solbriller når man sitter i en stol og ser på karret, vil få en enorm lyslekasje ut i rommet.
slik som jeg ser det så bør vel/blir finest når lys strålen går dekker hele bunnen i karet. tenk deg en trekant fra begge sider av karet og opp til senter på lampen.. men vi har jo den også bak en gardin og da seff.. og det kommer vel litt ann på om du har 1 eller 2 pærer eller fler for den del..

bygge inn hmm håper du kommer til og ha god lufting da.. lampen blir varm.. og bygge den helt inn da tror jeg ikke er noe spess god ide vel?
Tenker å bygge inn, men dekker store deler av topplokket med gitter og riller i sidene. Det vil vel da bli bra lufting skulle en tro.

Grunnen til disse planene er at jeg har akvariet under kjøkkenskapet og det er vanskelig med en sort teppe eller lignende.

Kanskje noen har tips til hva jeg kan gjøre?
I saltvannsmiljøet så er "normal"høyde over vannet 20-30 cm og varmeproblemene fikser man med vifter viss man da ikke kjøper seg kjøler.
Gamle pc vifter er fint til det bruket, selv om jeg selv bruker en "bord"vifte og fikk senkett tempen med over 4 grader.
målte avstanden fra lampen og ned til pleksi glasset/dekkeglasset og det er faktisk ikke mer enn 18 cm. og tempen ligger litt høyt. rundt 28 .så da blir mitt spørsmål ken. hvordan setter du viften? hvor blåser den? på lampen eller ned i vannet?

tittet inne på denne må si jeg ble litt overrsaket over prisene da.. noe mindre enn jeg hadde sett for meg. om de får dem produsert til seg i kina land så er det jo klart at de kan holde kostnadene lave enn og kjøpe fra andre grossister. eller var det bare meg som ble overrasket over pris nivået?
saffen
målte avstanden fra lampen og ned til pleksi glasset/dekkeglasset og det er faktisk ikke mer enn 18 cm. og tempen ligger litt høyt. rundt 28 .så da blir mitt spørsmål ken. hvordan setter du viften? hvor blåser den? på lampen eller ned i vannet? tittet inne på [URLBLOCK1] må si jeg ble litt overrsaket over prisene da.. noe mindre enn jeg hadde sett for meg. om de får dem produsert til seg i kina land så er det jo klart at de kan holde kostnadene lave enn og kjøpe fra andre grossister. eller var det bare meg som ble overrasket over pris nivået?


Viftene/ blir plasert slik at de blåser over vannoverflaten, dette vil øke fordampningen mye de dagene viften er i bruk, men du senker garantert tempen med 3-5 grader uten problem.
Men nå snaqkker jo jeg om saltvannskarr og de er åpne i toppen.
Og bruker du dekkglass så vil det sikkert hjelpe at viften "bare"blåser rundt lampen for og få bort den varmen en slik lampe lager.

Vet ikke hva du har linket til, men husk mange av de såkalte billige kjølerne som blir solgt, fungerer utrolig dårlig-ofte så får man det man betaler for akurat med disse produktene.
En skikkelig god kjøler fra en annerkjent produsent kommer fort oppi 5000,- - 10 000,- til et karr på mellom 200-600 l-så kjølere er relativt dyrt.
Men går man inn på saltvannsforum så er det ofte kjølere tilsalgs fra annerkjente produsenter til en fornuftig pris.
Men kjøleren min til 248,- på EL kjøp fungerer glittrende.
hehe var hqi lamper jeg tenkte på når jeg linket.. hehe har egentlig aldri vært inne på tanken på kjøler etter jeg så prisen på dem for og si det slik da hehe... det tror jeg koster mer enn det snmaker for min del da iallefall. kan fylle på mye kaldt vann for minimum 5000 kr da hehe men silk som det er i dag så er det ute no ca 15 grader og vindstille og karene ligger på rundt 25-26 grafder. en helt grei temp i karene. men har vært oppi mye varmere enn det da.
Bengt har 2x250 + 4x54 watt . Bra lys ok reflektorer, en del bråk når HQI ene starter pga magnetkjernene, men stille når de er startet. Jeg har 2x150 +2x54 watt. Disse er med vifte. Har vært uheldig, viftene bråker som f*n, men prisen er jo uslåelig. Begge lysene er med led. Jeg har mitt lys ca 12 over vannet og Bengt kjører vel med 27 cm.

Skal nå sette opp nytt kar og prøver da løse reflektorer med elektronisk ballast. Blir spennende å se forskjellen.

Du får små vifter på ebay til en rimelig penge fra HK, eller her. Kjølere er det også mulig å kjøpe her og her. Skal du handle med [URL=reefshops.com]reefshops.com[/URL] eller [URL=fish-street.com]fish-street.com[/URL] så sjekk totalprisen med frakt før du bestiller.
Tilfeldig bekjentskap
© Kjell Begby
Reklame for plussmedlemskap