Pumpe/filter i juwel ?

Har visjon 260 l .
Har en del alger , og lurer på om pumpa holder mål . Noen som har erfaring ?
Ja den holder mål til et normalt belastet karr.
Men du kan med fordel bytte ut innmaten med de relativt nye cirax innmaten juwel har kommet med, den har plass til mange flere gode bakterier.
Plussmedlem
Hvis du plages med alger så må du nok se på andre faktorer enn bare filteret ditt.

Fôrer du mye?
Hvor mange timer belysning om dagen?
Osv...
Standard Juwel pumpe som følger med akvariumene holder ikke mål i det hele tatt. Folk flest vil ha litt fisk i akvariumene sine og da blir det fort snaut.
La en ting være helt klart, Juwel sine filtre er dimensjonert etter karene de blir levert med, og er absolutt de beste innvendige filtrene en kan få. Det beste er at dem er herlig fri for allverdens duppeditter og gjør kun jobben sin som filtre. Dem har et stort filtervolum og en sirkulasjonspumpe som er tilpasset dette. Med de nye Ciraxkassettene dekker dette behovet for et normalt selskapsakvarie. La gå at jeg har et Trigon 350 l med et utvendig tilleggsfilter. Dett p.g.a. at jeg har discus i karet, noe som øker belastningen veldig og nødvendigjør dette. Hadde jeg hatt vanlig scalare f.eks. i stedet så hadde det vært helt unødvendig med tilleggsfilter. Den eneste svakheten jeg kan se på Juwelfitrene er nettop den største fordelen, nemlig størrelsen. Jeg blir jo litt forundret når leser/hører om akvarister som hiver disse fitrene som ubrukelige, uten at dem noensinne har brukt dem.

M.v.h.

Jon
Jon Bruce
Jeg blir jo litt forundret når leser/hører om akvarister som hiver disse fitrene som ubrukelige, uten at dem noensinne har brukt dem. M.v.h. Jon


Kanskje fordi dem velger å høre på folk som faktisk har brukt dem, jeg brukte det jeg hadde, og det ble kassert til fordel for ett Eheim 2026, noe som jeg mener er helt ideelt i ett 180 liters Vision, bråkete, lite filterkapasitet, mye partikler/grums i vannet, og det var ett helt vanlig selskapskar med under middels belastning. Men folk har jo heldigvis forskjellige preferanser.
Ok, hvis jeg forstår dette riktig. Pumpa som følger med, er ikke så værst hvis karret ikke er overbefolker av fisk. Innmaten bør byttes ut med cirax ?
Lysettiden er ok (10 t), men kanskje litt skyldig på matinga .
Vil jo helst slippe å kjøpe er ekstra pumpe, men vil jo at fiskene skal ha det optimalt !
Det ser ut til ellers å være stor trivsel i akvariet .Har fått yngel på palett (stolt!)
Platy yngel også, men disse tror jeg blir spist.. De har jo ingen beskyttere.
Ellers er det ikke grumsete eller partikler i vannet, men den store rota svaier det blå fløyelsdotter. Derfra bekymring ang. pumpa.
Ja, jeg mener at juwelfilteret m/Cirax holder mål, jeg er i ferd med å kjøpe et Visjon 450 l og flytte discusen over i dette. Da vil det utvendige Tetratecfilteret følge med. Hjørnekaret vil da bli et normalt belastet selskapskar og vil greie seg bra med det originale Juwelfilteret. Når det gjeller støy i disse juwelfiltrene vil den bli borte hvis du plasserer sirkulasjonspumpa riktig. Jeg har 2 juwelfiltre som går, og begge er lydløse.10 timer lyssetning høres bra ut. Så lenge vannet ikke er uklart eller grumsete betyr jo at filteret gjør jobben, men det er jo det som ikke syns som er farlig. Du får kjøpe et testsett for i hvertfall nitrit og følge med. Det beste er jo selfølgelig og kjøpe de store settene til JBL eller tetra.
Gratulerer med palett og platyyngel forresten, bestandig gøy med yngel.

Jon
Ok, men finnes disse cirax e pakker (hele sett) eller selges de en og en ? Går ut fra at de er fra juwel.?

Akvariet mitt er også så og si lydløst, så det er ikke et problem. Det er fantastisk flott å se på, men litt værre å plante i pga. høyden.
test på stiks viser mellom 10 og 25.


Ronny Olsen
Standard Juwel pumpe som følger med akvariumene holder ikke mål i det hele tatt. Folk flest vil ha litt fisk i akvariumene sine og da blir det fort snaut.


Er så lei av å høre pjatt.
Tror nok en produsent som leverer karr og har gjordt det i en mannsalder kan lege brukbare innvendige filtre, eller så tror jeg nbok de hadde lagd noe annet.
Disse filtrene fumgerer helt greit, viss man da ikke overbelaster karret og tømmer en mat boks oppi hverdag.
Har ikke juwel selv menb har sett flere velfungerende juwelkarr med den orginale pumpen, så den fungerer helt greit.

Hva er forskjellen på en fluval/eheim innvendig og en juwel?? Ingen ting, bortsett fra at juwel sin har større plkass til bakterier, og man hører skjelden dritt om fluval/eheim sine innvendige pumper.
Så at juwel sine er noe dritt er pjatyt prat fra folk som ikke har peilling(litt stykt sagt men kom med noen gode argumenter på at disse ikke fungerer).

Men en annen ting, liker selv og overdimensjonere filtreringen min, eller sagt på en annen måte i karrene mine, så ja utvendige er overlegene, men det betyr ikke at juwel innvndige err noe dritt.........
Ronny Olsen
[QUOTE=Jon Bruce] Jeg blir jo litt forundret når leser/hører om akvarister som hiver disse fitrene som ubrukelige, uten at dem noensinne har brukt dem. M.v.h. Jon


Kanskje fordi dem velger å høre på folk som faktisk har brukt dem, jeg brukte det jeg hadde, og det ble kassert til fordel for ett Eheim 2026, noe som jeg mener er helt ideelt i ett 180 liters Vision, bråkete, lite filterkapasitet, mye partikler/grums i vannet, og det var ett helt vanlig selskapskar med under middels belastning. Men folk har jo heldigvis forskjellige preferanser.

Og etter profilen din så har du drevet med akvarium i hele 6 mnd, ja da må jeg si at du hvirkelig har prøvd juwel sine filtre.....
Karret er knapt innkjørt på 6 mnd.........
Kitti
Ok, men finnes disse cirax e pakker (hele sett) eller selges de en og en ? Går ut fra at de er fra juwel.? Akvariet mitt er også så og si lydløst, så det er ikke et problem. Det er fantastisk flott å se på, men litt værre å plante i pga. høyden. test på stiks viser mellom 10 og 25.

Ciraxkasettene for du kjøpt enkeltvis, men jeg anbefaler å ha en finsvamp fra Juwel øverst, dette p.g.a. partikkelfiltreringen. Men jeg ville ikke stolt disse teststripsene, dem er upålitelige, mildt sagt. Når du skriver om verdier på mellom 10 og 25 så håper jeg at det er nitrat No3 og ikke nitrit No2. Er det Nitrit så har du en snarlig fiskedød på gang. Gå inn på "artikler" øverst på siden her og klikk deg inn påakvarieskolen, så får du mye nyttig lærdom.

M.v.h.

Jon

Jon
Ken Myrseth
[QUOTE=Ronny Olsen][QUOTE=Jon Bruce] Jeg blir jo litt forundret når leser/hører om akvarister som hiver disse fitrene som ubrukelige, uten at dem noensinne har brukt dem. M.v.h. Jon


Kanskje fordi dem velger å høre på folk som faktisk har brukt dem, jeg brukte det jeg hadde, og det ble kassert til fordel for ett Eheim 2026, noe som jeg mener er helt ideelt i ett 180 liters Vision, bråkete, lite filterkapasitet, mye partikler/grums i vannet, og det var ett helt vanlig selskapskar med under middels belastning. Men folk har jo heldigvis forskjellige preferanser.

Og etter profilen din så har du drevet med akvarium i hele 6 mnd, ja da må jeg si at du hvirkelig har prøvd juwel sine filtre.....
Karret er knapt innkjørt på 6 mnd.........

Nå synes jeg du er vel kjapp i avtrekkeren og skyter fra hofta Ken, fatter ikke hvordan du kom frem til at jeg har holdt på med akvarium i bare 6 måneder?

Og hva du kaller pjatt og mangel på kunnskap for stå for din egen regning, jeg har gjort mine erfaringer med Juwel sine produkter, har lest og snakket med flere her inne som vil ha ut møkka, kall det inkompetanse om du vil, men nok en gang, folk har forskjellige preferanser.
Ronny Olsen
[QUOTE=Ken Myrseth][QUOTE=Ronny Olsen][QUOTE=Jon Bruce] Jeg blir jo litt forundret når leser/hører om akvarister som hiver disse fitrene som ubrukelige, uten at dem noensinne har brukt dem. M.v.h. Jon


Kanskje fordi dem velger å høre på folk som faktisk har brukt dem, jeg brukte det jeg hadde, og det ble kassert til fordel for ett Eheim 2026, noe som jeg mener er helt ideelt i ett 180 liters Vision, bråkete, lite filterkapasitet, mye partikler/grums i vannet, og det var ett helt vanlig selskapskar med under middels belastning. Men folk har jo heldigvis forskjellige preferanser.

Og etter profilen din så har du drevet med akvarium i hele 6 mnd, ja da må jeg si at du hvirkelig har prøvd juwel sine filtre.....
Karret er knapt innkjørt på 6 mnd.........

Nå synes jeg du er vel kjapp i avtrekkeren og skyter fra hofta Ken, fatter ikke hvordan du kom frem til at jeg har holdt på med akvarium i bare 6 måneder?

Og hva du kaller pjatt og mangel på kunnskap for stå for din egen regning, jeg har gjort mine erfaringer med Juwel sine produkter, har lest og snakket med flere her inne som vil ha ut møkka, kall det inkompetanse om du vil, men nok en gang, folk har forskjellige preferanser.

Bare sitere det som står i profilen din jeg.
Ken Myrseth
[QUOTE=Ronny Olsen][QUOTE=Ken Myrseth][QUOTE=Ronny Olsen][QUOTE=Jon Bruce] Jeg blir jo litt forundret når leser/hører om akvarister som hiver disse fitrene som ubrukelige, uten at dem noensinne har brukt dem. M.v.h. Jon


Kanskje fordi dem velger å høre på folk som faktisk har brukt dem, jeg brukte det jeg hadde, og det ble kassert til fordel for ett Eheim 2026, noe som jeg mener er helt ideelt i ett 180 liters Vision, bråkete, lite filterkapasitet, mye partikler/grums i vannet, og det var ett helt vanlig selskapskar med under middels belastning. Men folk har jo heldigvis forskjellige preferanser.

Og etter profilen din så har du drevet med akvarium i hele 6 mnd, ja da må jeg si at du hvirkelig har prøvd juwel sine filtre.....
Karret er knapt innkjørt på 6 mnd.........

Nå synes jeg du er vel kjapp i avtrekkeren og skyter fra hofta Ken, fatter ikke hvordan du kom frem til at jeg har holdt på med akvarium i bare 6 måneder?

Og hva du kaller pjatt og mangel på kunnskap for stå for din egen regning, jeg har gjort mine erfaringer med Juwel sine produkter, har lest og snakket med flere her inne som vil ha ut møkka, kall det inkompetanse om du vil, men nok en gang, folk har forskjellige preferanser.

Bare sitere det som står i profilen din jeg.

Ser den, men igjen... skivebom.
Om du vurderer å beholde innvendige juwelpumpen din, så tenk på om du ønsker å satse på å få frem yngel. Disse filtrene er veldig vanskelig å gjøre yngelsikre fordi det er innsug både nede på siden og oppe framme. Det står noen innlegg på forumet som du kan søke frem for å få forslag til hvordan det kan løses, men virker tunvint.
Og jeg har erfaring med juwel, jeg har 5 juwelkar, og kjæresten min 3..

Belastningen på filteret er for meg foreløpig uproblematisk, da jeg begrenser mengde fisk. og der jeg har belastning, står det en innkjørt Fluval 2 som reserve for andre kar.
Men vannet blir hos meg godt møkkete når jeg løfter kassetten for å rense svampene, og det er lite moro. Og karene durer innimellom, men det løser jeg ved å flytte litt på lokket eller bevege litt på ledningene.
Varmekuren har jeg bare forsøkt på en Juwel rekord 60 liter, og der fikk jeg problemer med å holde 30 grader selv om varmekolben går til 32 grader... Så jeg må ha ekstra varmekolbe på lur i tilfelle jeg må ha ny varmekur
Jeg opplever juwel filtrene som greie nok, men bytter med en annen type når juwelpumpene senere ryker. Der er også en ulempe, for det er litt jobb med å "skjære" dem løs siden de er silikonerte på glasset på flere punkter. Har to Fluval innvendig pumper, og er veldig fornøyde med dem. Enkle å gjøre yngelsikre
Men det er nok lys, næring, mengde mat og vannbytter som regulerer mesteparten av algeveksten.
Lykke til med algebekjempelsen
Jeg ser nå at du har Vision 240. Både mon Rio 125 og 240 er allerede levert med en slik Cirax kassett, et filter inni som ser ut som en boks med hvite steiner. Bare de eldre karene mine som ikke har det. Men det har altså ikke Vision?
Når det gjeller dette med Juwelfiters bruklighet vil jeg bare nevnet at det finnes enkelte "tommelfingerregler" om belastning av akvrarium. Kanskje ikke 100%, men allikevel. En er at du kan ha 1cm. fisk pr. 1 liter vann, ja jeg hvet at noen får sperrene ute, men det er ikke så galt for vanlig "selskapsfisk" opp til ca 10 cm. Jeg skriver kun om filtrenes kapasitet til å håndterer avfallsstoffene og ikke fiskenes behov for svømmeplass, jfr. rødmunnstetra f.eks. Jeg har fulgt denne regelen greit på de mindre karene og har erfart at Juwelfiltrene er mer enn bra nok. Når lysten på større og mere plasskrevende fisk har kommet så har jeg kjøpt kar som er tilpasset disse fiskenes behov, og ikke sluppet dem opp i de mindre karene og begynt å klage over at filteret er dårlig. Det er jo her debatten om akvariefilter må ligge, basert på det enkelte akvaries kapasitet på fiskebestand og fiskestørrelse og ikke på hvor mye kan vi overbelaste karet før filtrene svikter. Det er jo det som er det optimale akvariehold og som alle ansvarlige akvarister bør følge. Jeg leser også om akvarister som hiver juwelfilteret og kjøper et innvendig Eheim eller Fluvalfilter f. eks. med mye mindre filtermasse og sier at disse er så mye bedre. Hallo i luken, hva er det som kjennetegner et godt filter? Jeg har (kanskje i min uvitenhet) ment at det er filtermassens volum og en vanngjennomstrømning tilpasset det, og ikke allverdens "duppetittter" som andre filtre har. Innholdet i disse filtrene er jo en eget debatt som ikke trengs å ta opp her, men det er jo alminnelig akseptert at Ciraxkasetter og Ephisubstrat er blandt de bedre. Jeg skal også innrømme at utvendige filtre er bedre enn innvendige, ikke fordet at dem er utvendige, men fordet at dem som regel har større filtervolum. Kjøper du et utvendig filter med mindre volum enn det innvendige så reduserer du jo filterkapasiteten, ikke sant, og reduserer vannkvaliteten i karet. Det er jo strengt tatt ikke nødvendig å kjøpe en Rolls Royce når du klarer deg alldeles utmerket med en Toyota.
Jeg har den erfaringen at med et normalt og riktig belastet akvarium så er de originale Juwelfiltrene mer enn bra nok.
Mitt råd er, behold Juwelfilteret, og sett pengene som du sparer ved å ikke kjøpe nytt filter i banken og begynn og spare til et større kar.

M.v.h.

Jon
Lillemeg26
Jeg ser nå at du har Vision 240. Både mon Rio 125 og 240 er allerede levert med en slik Cirax kassett, et filter inni som ser ut som en boks med hvite steiner. Bare de eldre karene mine som ikke har det. Men det har altså ikke Vision?


Alle Juwelfiltre blir levert med bare svamper av forskjellige typer. Ciraxkasettene er ekstrautstyr som må kjøpes utenom. Hvis det ikke har skjedd noe med de aller siste modellene da.

M.v.h. Jon
Jepp, om Juwel Rio er en nyere modell, så har disse Cirax kassettene med, men bare èn da.
Tilfeldig bekjentskap
© Luis Novella
Reklame for plussmedlemskap