Transformatorene; Hvordan skjule dem?

Jeg har fire stk til tre akvarier, og de er bare i veien.
Pga for små hull i skapveggene så får jeg ikke lagt dem inn der. Derfor ligger en på gulvet, en på akvariebordet og to er lagt oppå armaturene.
De svarte boksene til AkvaStabil-armaturene er dessuten varme, og det ble en varmeflekk på panelet (veggen) da det ble for liten gjennomlufting (den hadde veltet).
Så de skal vel ligge flatt og luftig, men de er stygge og samler støv der de ligger.
Det er ingen vits i å lage større hull i bakveggen på skapet. Vil ikke få den inn uansett pga liten avstand mellom vegg og skap.
Kan boksene skrues opp så jeg kan tre ledningen gjennom hullet i veggen?

De lange, hvite til Arcadia kan skrues fast til vegg, men de er 53 cm lange, med tre ledninger tilkoblet, så jeg vil helst ha dem også skjult.
Jeg får fnatt av disse. Har endelig ordnet med skap til karene og hadde sett frem til å få orden i kaoset som oppstår rundt akvariene.

Hva gjør dere med tranformatorene?
Noen som har forslag til hva jeg kan gjøre?

[External Image]

[External Image]
Kjøper nye paraboler med elektroniske ballaster, da slipper du hele greia.. Jeg stoler ikke helt på disse magnetiske ballaster. Geir hadde brann i sin, og tror det bare var flaks som hindret en større brann.
Har hatt en slimk, hengende på veggen i flere år jeg uten noe som helst tull, så heng de opp, er jo skrue hull til det(ihvertfall på min).
Tusen takk for svar

Nils: Skjønner at jeg ikke er helt med ang. elektriske komponenter her, så hva mener du med "paraboler med elektroniske ballaster"?
Har du et eksempel / link til noe sånnt så jeg forstår litt mer?

Ken: Det går ikke å henge de svarte på veggen (brannfarlig).
Og de hvite har for mange ledninger så det blir stygt.
Nei, nå er jeg visst for trøtt.
Hehe. Vet jo at parabol er lysrørsettet, men i farta tenkte jeg at en parabol var en sentral av noe slag (rødme).
Skjønner hva du mener Nils
Får vurdere å skifte ut på sikt, men det ene akvariet er jo helt nytt.
Åh, dette armaturet så jo kjekkt ut. Du kan stille inn styrke, farge mm.
Sier ikke om det har transformator da, men:

LumenAqua High Power LED Aquarium Light
Nils Vollstad
Kjøper nye paraboler med elektroniske ballaster, da slipper du hele greia.. Jeg stoler ikke helt på disse magnetiske ballaster. Geir hadde brann i sin, og tror det bare var flaks som hindret en større brann.


Dette skjønte jeg seriøst ingen verdens ting av.. Forklaring med t-skje ønskes:P

Men, joda.. Det går fint ann å skru opp transformatorene og trekke ledningene inn i skapet. Jeg gjorde det med mine før jeg bygde nytt bord av egen erfaring vil jeg anbefale deg og dra ut kontakten.. og dobbelsjekke at du faktisk har gjort det.. Og om du er like vimsete og distrè som meg, så trippel sjekker du også:P
Lystoppen består av selve toppen, med luker. Inne i toppen er det en eller flere paraboler, som akvastabil kaller sine lys. Disse består av reflektorer rørholdere samt tennere og dette er samlet sammen ved hjelp av en aluminiumsskinne.

På de gamle parabolene , eldre enn ca to år var ballasten utenfor lystoppen, samlet i en eller flere store "klumper" som er vanskelig å plassere og som utvikler mye varme. På de nye parabolene er ikke ballasten lengere magnetisk, men elektronisk. Den er dermed blitt så liten at den kan plasseres inne i aluminiumsskinna som sitter mellom de to lysstoffrørene.
Tusen takk for et informativt svar Nils
Å skifte ut innmaten i armaturet var jo noe å tenke på!

Sterud: Hehe. Uff, jeg skjønner tegninga.
Skal supersjekke at boksen blir strøm-fri hvis det blir aktuelt å skru opp.
Bildene i innlegg nr 1 gir ikke noe særlig informasjon om forholdene.

Har du plass til å henge det opp på kaksiden av akvariene.
Da er det nødvendig med bakgrunn og ventilasjon.

eventuelt under hvis de står på skap.
Ventilasjon er viktig.

Det går nok ikke å henge opp de svarte boksene bak akvariet eller skap.
Det er ikke plass, og det er heller ikke hull for skruer i boksen. I tillegg så vil boksen gå seg varm hvis den blir hengende, tror jeg.

Ja, under et skapet kan vel gå. Det ene skapet står på flere bein, og jeg tror det kan være god nok klaring der. Det blir 10 cm luft over boksen.
Takk for den løsningen Vannmannen
Ble litt tull med ledningene og lysbryter som kom bak akvariet, men det ordner jeg senere.
No er den usynlig
Bra at det kunne være til hjelp.

Høres ut som om ventilasjonen er ok, men sjekk med noen dagers mellomrom,
du bør også sjekke når sommeren kommer.

Lykke til.
Tilfeldig bekjentskap
© Jarle
Reklame for plussmedlemskap