Pumpa lekker, krise

Ja'a du, nå er gode råd dyre i natten. Drevet på i 3 timer med å prøve å få Fluval 305 pumpa mi tett, men det går bare ikke..! Den har vært litt vrang de forrige gangene også, der jeg har måttet legge helt presist press på lokket samtidig som jeg klemmer ned sideklaffene. Men nå har jeg prøvd alt. Pakningen er vaska. Har til og med prøvd å bygge under klaffene med plast slik at de gir mer moment, altså presser pakningen hardere ned. Men like fordømra så lekker det. Har sjekka slangetilkoblingen, men den er ikke denne som lekker, for pumpa lekker selv om ikke disse er koblet til. Så lenge vann-nivået i pumpa er over pakningen så lekker det.
Om jeg bare prøver presse topplokket på med klaffene, så sitter ikke lokket helt rett, det er litt større glippe på ene langsiden. Det er jo litt rart.. Men dette kan jeg presse til med armene, men det blir ikke tett for det.

Pakningen skal være "moist" men ikke "wet" står det i boka. Jaha, skal det impregneres med noe da? Men det er jo så mye trykk mot gummipakningen at jeg ikke skjønner at vann kan komme gjennom her.
Pumpa lekker mindre og mindre jo lenger den står, nå virker den snart tett.. merkelige greier, akkurat som at pakningen suger seg fast/eser mer med tiden.Har pressa den sinnsykt hardt nedpå for hvis ikke lekker den som bare det. Jo lenger pumpa får stå i fred, jo hardere er det å dra av topplokket. Nå sist gang fikk jeg nesten ikke dratt det av, så da tenkte jeg det er en prosess som skjer. Lest nå at man skal smøre pakningen med syrefri vazelin. Rart de ikke skriver det i brukermanualen da. Jeg har noe silikonimpregnering jeg bruker til fluefiske, kanskje det funker? Men tror ikke jeg rører pumpa igjen nå om den holder tett. Så får jeg snoke og se her om andre har hatt samme problem som meg, og finne ut av det en gang for alle. For nå er jeg drittlei av å få lekkasje hver gang jeg renser pumpa. Problemet var ikke tilstede de første tre gangene, men har vært det på de tre siste nå.
Jeg har en onkel med samme problemet som du nevner. ( dog vet jeg ikke om det var samme type pumpe )
Men poenget er: Han smurte vaselin på sin pakkning og da slutta den tvert å lekke. Så vaselin er nok tingen - Lykke til

mvh
Per Gunnar Stenersæter
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap