Avbrudsfri strømforsyning..

Etter at "hele" Sarpsborg ble "mørkelagt" i efta, kom jeg til å tenke på å se litt på avbruddsfri strømforsyning for mine akvarier. Er det noen som vet om hvor jeg kan få tak i slike ? Er forløpig interesert i hvor jeg kan få tak i og pris..
Tja, må bli noe batteriabasert eller et aggregat da tipper jeg.
2 eller flere bilbatterier, batterilader og en DC til AC konverter fra f.eks Mascot (12VDC -> 230ADC).
Biltema har sikkert mange løsninger her...
Istedet for å lage noe ræl sjøl så kan du heller kjøpe en UPS.
Wikdahl
Istedet for å lage noe ræl sjøl så kan du heller [URLBLOCK1].


Hehe, enig i det, og det var akuratt det jeg så etter Med 2 Eheim Aquaball 2210 med samlet W på 12, så holder vel en slik en god stund
UPS'en du linker til har 4,5 Ah batteri, så 12W vil vare omtrent fire timer.

4,5Ah * 12V = 54 watt-timer delt på 12W gir 4,5 timer, men det er ikke mulig å benytte hele batteriets kapasitet så ca 4 timer er vel det maksimale realistiske.

Vær klar over at en slik UPS normalt ikke har støpsler for vanlige stikkontakter, men istedet har støpsler av samme type som du finner der du setter strømledningen på baksiden av en datamaskin. Det er mulig en slik vil passe bedre ettersom den har vanlige støpsler. Komplett har noen billigere modeller med lavere kapasitet men de er ikke på lager. Denne holder noe under 7 timer. Opplever du et så langt strømbrudd er vel helle problemet vanntemperaturen i akvariene, og det er ikke realistisk å kjøre varmekolben på slike små batterier. Skulle det vært et behov ville jeg heller ha brukt bilbatteri+inverter som en annen her foreslår. Et standard bilbatteri på 60Ah vil holde ca 60 timer med 12W. Forbruket på varmekolber er vanskelig å forutse
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap