Trenger hjelp med juwel rekord 60 innerfilter.

Som overskriften sier trenger jeg litt hjelp med dette filteret..

Jeg har mottatt et slikt karr og har aldri hatt Juwel før.
Jeg lurer på om det er noen der ute som kunne tatt et bilde ovenfra filteret å "tegnet og forklart" hvordan dette settes opp?

Skal pumpen stå nærmest glasset eller skal filtermatrialet stå nærmest glasset?
Hvor skal utblåset peke hvis pumpen står ytterst?

Jeg har skjønt at varmekolben skal henge foran pumpen.

Setter pris på alle svar.
Er det helt seriøst ingen som noen sinne har satt opp et Juwel standard filter?? Eller er det bare ingen som har ork i sommer varmen å tegne og forklare? :-P hehehe!
Hei!

Jeg har Juwel 60 liter, men ingen bilder å gi deg... Men forklart på en tungvint måte:

Når du står foran karet og ser nedi kassen. Da er det to små rom bakerst. Pumpen skal til venstre, med "tuten" pekende mot venstre, altså ut mot karet. Du har så fått med et lite svart rør med bøy på, det skal festes på utsiden av kassen, der som pumpen peker ut mot karet (et lite hull i kassen). Her må det gjerne lirkes litt for å få pumpen til å treffe dette røret.

Til høyre bak, settes varmekolben.

I det store rommet nærmest deg, skal filtermaterialet være. Om du har fått med de filterne som hører til, skal det være slik:
Du har fått med en hvit/blank "bøyle", nesten like lang som kassen. Og to svamper + en liten hvit filtbit
.Legg bøylen på bordet, og sett den fineste svampen nederst i bøylen. Over setter du den grove svampen. Deretter setter du denne bøylen med svampene ned i rommet for filteret. Når dette er gjort, legger du bare den hvite filtbiten på toppen, rett på øverste svampen. Den filtbiten skal stoppe de største partiklene som blir sugd fra karet i å tette svampene for fort.

Jeg vet dette ble vanskelig forklart, men spør gjerne om noe var uklart. Lykke til med det nye karet
Hei. Tusen takk!

Jeg tror nok jeg skjønner hva du mener, men jeg har enda et problem oppdaget jeg idag.. :-S
Filterboksen (den som alt er i) er snudd feil vei. Utblås hullet er vendt mot bakglasset! Hele boksen er satt på feil vei for og si det sånn.. :-S

Filtermatrialet er snudd mot det høyre sideglasset (når du ser forfra) og pumpen og varmekolben er snudd ut mot akvariet (på venstre side når du ser forfra).

Spiller dette en stor rolle?

Jeg har hatt i filtermatrialet der det skal stå (i den hvite holderen for matrialet), og jeg ser at vannet er klarere idag enn når jeg fyllte opp.. Det sier vel at filteret funker? :-P
Det er i grunnen det samme hvordan filtermaterialet og varmekolben sitter iforhold til karet, det viktige er at utblåshullet/røret og øvre innsug vender ut i karet. Hvis det slik et utblåshullet er plassert mot bakveggen må du løsne filterboksen og sette det riktig vei. Du vil også se at det er noen riller øverst på filterboksen også, på høyre side av utblåshullet, de skal også vende ut mot karet. Detter er øvre innsug som bare skal halveis ned i vannet.

Jon
Skjønner. Da har jeg nok en jobb foran meg.. :-S

For å gjøre det litt lettere tok jeg bilde at filteret nå. Utblås hullet tror jeg at jeg ser på baksiden.
ut ifra bildet så virker det på meg at filterboksen er rett plassert. Her finner du hjemmesida til Juwel, Der står alt du trenger å vite om filteret dit,

Jon
Den siden har jeg sett igjennom men ikke funnet no klart bilde på hvordan filteret skal stå i akvariet.

Vist filterboksen står rett her. Er den anderledes på andre akvarium? På dyrebutikken her står boksen med filtermatrialet vendt mot bakglasset og ikke høyre sideglass som på min.
Plussmedlem
Filteret ditt ser ut som det er riktig plassert. Men du skriver at det ikke er "utblåshull" ved "utblåsrøret"? (Vanskelig å se på bildet.)
Går da vannstrømmen mot tett filtervegg uten riller/gitter?

Av en eller annen grunn så har ikke Juwel bruksanvisningen til Compact Super liggende på hjemmesiden sin.
Loomis
Filteret ditt ser ut som det er riktig plassert. Men du skriver at det ikke er "utblåshull" ved "utblåsrøret"? (Vanskelig å se på bildet.) Går da vannstrømmen mot tett filtervegg uten riller/gitter? Av en eller annen grunn så har ikke Juwel bruksanvisningen til Compact Super liggende på hjemmesiden sin.


Jeg har tittet litt nermere og funnet ut at dere har nok helt rett.. det jeg trodde var utblås ser ut som et feste ved nermere titt.

Det er 3 små riller som er på samme side som pumpen og kolben som kan virke som et utblås.. ang dette "røret" som skal være utblås har ikke jeg det. Så det er sagt.. Dette fulgte ihvertfall ikke med når jeg fikk karret.

Jeg har kjøpt riktig filtermatriale idag og fant da ut at filteret mitt heter "COMPACT/COMPACT H".
Plussmedlem
Hvis filteret ditt er Compact / Compact H så er filtersvampene plassert vannrett i filterholderen. Hvis det er kun to svamper i holderen og disse er plassert loddrett så er det Compact Super.

Hvis du ikke har røret, hva er det da som stikker opp ved siden av varmekolben din?
Loomis
Hvis filteret ditt er Compact / Compact H så er filtersvampene plassert vannrett i filterholderen. Hvis det er kun to svamper i holderen og disse er plassert loddrett så er det Compact Super.


Ok. Da er det Compact super (ref. herved som CS). Det er kun 2 ordentlige svamper der, 1 grov blå, 1 fin blå, 1 kull (for øyeblikket) og 4 finvatt. Takker

Loomis
Hvis du ikke har røret, hva er det da som stikker opp ved siden av varmekolben din?


Det røret har jeg. Men jeg har sett i flere Juwel akvarium at det skal være et rør på utsiden av filterboksen også.. Skal ikke CS ha det?
Plussmedlem
Røret på utsiden av filterboksen er ikke for CS.
Disse rørene er montert direkte på utblåset fra de større Juwel-pumpene.
Du har 280 l/t-pumpehodet. Denne pumpen er plassert i bunnen på filterboksen. (De andre har en annen plassering.)
yes yes, det stemmer. Så da er egentlig alt i orden her? jeg takker for all hjelp av dere.

Loomis, det er lik rist foran utblåset som det er foran filtermatrialet så dette er definetivt CS filter.
Jeg fant denne på juwel sin side om tidligere filtermodeller.


http://www.juwel-aquarium.de/en/standard205.htm
Takk, men nå har vi jo funnet ut at jeg ikke hadde Compact H filter men Compact Super. Jeg har vært på hjemme siden til Juwel å prøvd å finne bruksanvisning for mitt filter uten hell.. Jeg lurer på om de kanskje ikke lages lengere.. :-P
Kan være jeg bommer, men fant denne instruksjonen:



Håper det er rette filteret, og at den kan hjelpe deg

Og ja, ser ut som om modellen er utgått.
Plussmedlem
Ingen bom. Ser ut som en innertier
Lillemeg26
Kan være jeg bommer, men fant denne instruksjonen: [URLBLOCK1] Håper det er rette filteret, og at den kan hjelpe deg :) Og ja, ser ut som om modellen er utgått.


Der er'n vettu Takker og bukker så mye. *lagre den*
Bare hyggelig
Stort sett er det jeg som behøver hjelp her inne... ;D
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap