Hvordan sette opp utvendig filter?

Jeg har et Juwel 240 som jeg har en utvendig Eheim filter og en Fluval 4+ på. Nå har den utvendig pumpa satt opp sånn at både innsug og "utblåsing" er på samme kortside av karet..På den andre kortsiden henger Fluval'en.

Bør jeg endre på oppsettet av den utvendige? Sånn at den suger inn vann på den ene siden, og ut på den andre? (Første gangen jeg har utvendig filter...)

Det viktigste er vel om det er sirkulasjon på vannet slik at alt havner innom filteret etterhvert. Veldig stille lommer kan gi oppsamling av bøss og i alvorlige tilfeller områder med lite oksygen og temperaturforskjell. Det skal likevel litt til og skulle ikke oppstå om filteret er riktig dimensjonert for karet. Så lenge utgangen ikke slipper vannet tilbake rett inn i innsuget så spiller det ingen rolle for effektiviteten av filteret om utgang og innsug står på samme side eller på hver sin kant. Selv så foretrekker jeg å ha innsug og utgang på hver sin kortside slik at det skapes god sirkulasjon fra den ene enden til den andre slik at svevestøvet lettere suges opp.

Siden du har et innvendig filter i tillegg så regner jeg med at du ikke har problem med sirkulasjonen i akvariet ditt, så om du synes oppsettet ditt er greit ellers så behøver du antagelig ikke endre noe
ok...da tror jeg bare at det får stå som det står Tanx Tante Astrid
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap