Filter rekkefølge

Jeg har et Juwel 110L (eller 120L) akvarie med innvendig pumpe/filter. Har kjøpt dette brukt med fisk og alt for en stund siden. Jeg har nettopp skiftet pumpen fra 400 til 600. Har skyllt av "svampene" i filteret noen ganger tidligere i akvarievann, men har ikke tenkt noe videre over rekkefølgen på dem. Har bare lagt dem slik de lå. Men det viker helt ulogisk. Det er to lyseblå "svamper" som er mellomfine, en svart grov, en grønn ganske grov og filtervatt på toppen. Det er to plast"rammer" til å løfte dem opp med. Ser nå at svampene ligger grov-fin-fin-grov og så vatt på toppen. Skal det være slik?

Det er plass til en til svamp i den øverste plastrammen, bør jeg kjøpe en til å ha der?

Håper dere forsto spørsmålet mitt. Jeg lurer altså på i hvilken rekkefølge svampene skal ligge i. Har prøvd å surfe litt her inne og på nettet, men finner ikke svar.
Plussmedlem
Ser ut som om Juwel har slettet bruksanvisningen til din modell, men her er en som har lignende oppsett.
Som du ser fra bunnen:
- To fine blå svamper
- En grov blå
- En grønn (nitratfjerner) svamp
- Kullfilter (svart grov)
- Finfilter (vatt)

Det svarte kullfilteret fjerner du. Det har ingen nytte for deg lenger. (Snarere tvert i mot.)
Kullfilter brukes bl.a. til å fjerne medisinrester.
Erstatt tomrommet med nye blåsvamper eller det nye Cirax-filteret som Juwel leverer.
Tusen takk. Da skal jeg prøve å oppdatere filteret mitt på mandag og satser på at hjemmet til fiskene mine blir enda bedre
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap