Lekkasjesensor

Pumpen min står i en liten balje pga en tidligere lekkasje. I dag hørte jeg dryppelyder, og det viste seg å være lyden av at det rant over kanten på baljen.

Finnes det en lekkasjesensor som kutter 220v til pumpen når den får vann på seg? Tenkte å ha den oppi baljen.
Ja det finns, men tror ikke det er noe du får kjøpt i butikken. Kontakt en elektrikker. Hvis du har lekkasje så hjelper det vel ikke at strømmen blir tatt. Vil ikke hevert funksjonen fortsatt gjøre så det renner vann ned i pumpa. Mulig jeg tar feil.
De selger det på Clas Ohlson
Høyer'n
De selger det på Clas Ohlson


Ok viste ikke det. Vet de har sånne vann alarmer som piper når de blir våte.
Plussmedlem
Visste ikke at Clas hadde noe annet enn vannalarm.

En sensor som kutter strømmen til apparatet ved vannlekkasje høres noe mere kostbar ut.
Vil det ikke være en bedre idé å kjøpe et nytt filter isteden?
Spesielt hvis man må kontakte en elektriker til dette. Håndverkere er ikke akkurat gratis.

Og som Skywalker skriver, selv om strømmen forsvinner så er det ikke dermed sagt at vannet stopper.
Er du skikkelig uheldig så kan strømstansen føre til at lekkasjen øker.
(Kommer an på hvor det lekker.)
Jeg har byttet ut pumpen som lakk nå. Problemet var at det rant ut vann på toppen av pumpen, vet ikke hvorfor.

Pga dette så stoler jeg ikke på pumper lenger, så jeg trenger noe som kan hindre at dette evt skjer igjen. Leste en plass at man kan borre hull i slangen rett under vannoverflaten, slik at tilstrømningen til pumpen stopper når vannstanden er under det punktet. God ide`?
Dette vil fungere, men husk at vann blir sugd inn der så lenge hullet er under vann.


-Tim
vil ikkje pumpe stoppe ved td. vannbytter da dersom ein borrer hull? og då en vel stresse litt for å få sirkulasjon i pumpen igjen..eller?
Rune Ness
vil ikkje pumpe stoppe ved td. vannbytter da dersom ein borrer hull? og då en vel stresse litt for å få sirkulasjon i pumpen igjen..eller?


Kommer ann på pumpen. Dersom du har en pumpe der du kan fysisk stenge inntaket så vil bare litt luft sive inn. Pumpen vil hoste litt når den startes igjen men det burde gå bra. Min Eheim Pro3 600 er slik. Jeg kan sette sirkualsjonen til null, og da er det helt tett. Trenger ikke tømme slangene for vann ved vedlikehold av filteret.


-Tim
genialt. Det tenkte eg ikkje på.
Og då for dei som ikkje har slik krane så kan dei berre montere på ein slik (klippe slangen og sette ein kran nær pumpen)
Rune Ness
genialt. Det tenkte eg ikkje på. Og då for dei som ikkje har slik krane så kan dei berre montere på ein slik (klippe slangen og sette ein kran nær pumpen)



Det går ann ja. Men må være potte tett. Ellers blir det dam på gulvet

Må også monteres helt nede ved feste til pumpen. Det som er lavere VIL renne ut. Dette gjelder for både innløp og utløp.

Det som er fint med plaseringen til Eheim er at det ikke blir noe overflyt av vann når jeg tar av toppen. Det står ikke nok vann igjen i impellerhuset. Men ikke mye om å gjøre når toppen skal på igjen.


-Tim
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap