Rense akvarium og filter med klor

Hei!

Jeg har tatt over et brukt akvarium og en fluwal fx5 pumpe. Akvariet står nå tomt uten fisk osv. Hvordan er det å rense akvarium og filter med klorin for å drepe alge sporer og bakterier?
Har noen prøvd dette? Regner med at klorin er lett oppløselig og vil skylles ut ved at jeg bytter med rent vann noen ganger etterpå.
Noen som aner blandingsforhold?
Synes klor hørtes skummelt ut. Hva med å kjøpe rensemiddel som er beregnet for akvarier?


Dersom du bestemmer deg for å bruke klor så kan du eventuelt skylle karet et par ganger etterpå, for så å fylle det opp med vann, og en overdose aquasafe e.l


-Tim
Hvorfor ikke bruke vanlig havsalt?
hmmm.bare kjøre gjennom rikelig saltet vann for å rense? Blir ikke det da liggende i filter osv og vanskelig å bli kvitt?
Du bruker ikke saltvann til filteret. Bare karet.


Filteret bare tørker du utav med en fuktig klut.


-Tim
Nei,nei.

Bare la filteret gå.
Salt er ikke skadelig.

Bare ta et stort vannbytte før du har i fisk
Dersom filteret ikke er konstruert for saltvann kan det gå galt.


-Tim
Det er et Fluval Fx5.
jeg har lest ett eller annet sted på forumet der det sto at noen hadde brukt Klorin. Siden dette vil ta livet av alger og bakterier så burde det være et godt hjelpemiddel. Tørr ikke prøve det før jeg får dette bekreftet av noen som har prøvd det.
Klorin er ufarlig hvis det som er behandlet blir skyllet godt, og gjerne også lagt til tørk etterpå.
For å rense selve akvariet, inkludert bakgrunn, så blander jeg ut klorin med vann på en dusjflaske. Ca 1 del klorin til 5 deler vann. Dusjflasken gjør det enkelt å desinfisere oppunder rammen øverst også.
Så gnir jeg klorinvannet utover, eventuelt skrubber med neglekost, og venter 15 minutter. Da er det bare å skylle med masse vann, tørke med håndduk e.l. og sette karet til tørk.

Annet løst som deler til filterpumpe, dekkglass osv. får samme behandling, men kan eventuelt senkes i ei bøtte med tynnere klorinvann.

Husk det er mengden med vann som skyller, ikke en tynn stråle med
lite vann

Et rensemiddel for akvariebruk, ment som desinfiseringsmiddel ved sykdom o.l., er JBL Desinfekt. Det er et middel som ser ut som sukker, og man skal blande det ut i vann. Når man gjør det, kjenner man den umiskjennelige stanken av klor. Så det er rett og slett klor.
Jeg har brukt JBL desinfekt mange ganger, og har fremdeles en boks liggende. Det har jeg brukt ved totalrensing av et akvarium f.eks. etter sykdom, eller for å desinfisere håver o.l. Og andre ganger for å drepe algesporer etter penselalger, for de er utrolig vanskelige å bli kvitt ellers.

Lukten av JBL Desinfekt sier meg at vanlig klor også fint kan brukes til akvarier, så lenge man er utrolig nøye med å skylle, skylle og atter skylle gjenstandene etterpå.
Det kan være vanskelig å bli kvitt lukten, men bare skyll til du er helt sikker på at alt er vekke.
På Klorin-flaskene står ulike blandingsforhold, for rengjøring, bleking og desinfisering. Les på den, og ta en noe svakere blanding til akvariet. Som sagt; siden du skal skylle så utrolig nøye etterpå, gjør det ingenting.
Alle fiskene døde
Fetteren til mannen min vasket noen steiner med klorin og skylte godt, mente han selv.

Få timer senere døde alle fiskene.

Som kona forklarte: Jeg vekket ham for en av fiskene så ut som den satt fast i pumpa. Da jeg kom tilbake inn i stua, fikk jeg sjokk. Samtlige var døde.

Så fort gikk det altså.

Har tidligere fått anbefalt Virkon S til desinfisering her på forumet. Skal være å få kjøpt på Felleskjøpet.
Gurimalles eksempel viser hvor viktig det er å skylle, og fortsette å skylle,
lenge etter at man tror man har skyllt nok!
Jeg bruker klorinvann på steiner også, men i tillegg til skylling så er det viktig at steiner osv får ligge til det blir helt tørt. Da fordamper siste rest av klorin.

Steiner legger jeg i klorinvann, skyller og lar det ligge i flere døgn tiltørk. Gjerne på et oppvarmet gulv. Behandler gjerne noen ekstra steiner så jeg har et lite lager liggende.
Dette går nok fint til "vanlige" steiner, men må ikke brukes på lavastein. Der en så porøs at det blir umulig å få vekk all klor.
Men hvordan får man vekk all kloren i karet ? Jeg må tømme hele mitt akvarium p.g.a sykdom som jeg ikke finner ut av. Har medisinert men ingen ting hjelper så jeg må kvitte meg med all fisken og tømme hele karet for å starte helt på nytt.
Har innvendig bakgrunn så hvordan skal jeg gå frem ?? Er det are å spraye på klor og skylle med vann ?
Skylle med mye vann, tøm skyll igjen flere ganger. Pass på at du får skylt godt også oppunder rammen, hvis du har rammekar. Tørk godt etterpå og la stå til lufting. For sikkerhets skyld ville jeg gitt en skyllerunde til. Vann er billig med det du skal ha i karet etterpå....
Høres ut som en ordentlig møkkajobb :o(( Jeg har juwel kar med innvendig back to nature bakgrunn og derfor er jeg litt skeptisk for hvordan skal jeg klare å få det ordentlig rent....?
Det kan jo forandre saken. Det kan kanskje bli vanskelig å skylle bak bakgrunnen, for jeg går ut fra at den ekke er festet så omhyggelig at det ikke kommer noe vann/klor mellom den og det bakre glasset.

Tror kanskje jeg ville undersøkt på et apotek, eventuelt med profesjonelle akvarieforetak, som akvariet i Bergen, om de har forslag til desinfeksjon som kan fjernes helt. Rektifisert sprit? Fra Norsk entomologisk forening vedr. konservering av insekter: ...."såkalt «Rektifisert sprit til teknisk og vitenskapelig bruk». Denne får en kjøpt fra Vinmonopolet mot erklæring fra lensmann eller politi."

Klor blir jo luftet ut, så slik sett er det et godt middel. Hvis du ikke får noen bedre råd, gå for klor, men sørg for å få tørket godt opp bak bakgrunnen med forsiktig bruk av hårtørrer, slik at all fuktighet damper bort.
Ja jeg får bare prøve å se hvordan det går....
Inaktiv bruker
Jeg ville faktisk prøvd ionisert kolloidalt sølv, det dreper bakterier, virus, sopp osv og er ganske ufarlig for fisk. Det kan til og med dryppes i øynene uten at mennesker og dyr tar skade. Koster vel ca 2-300 kr for en liter. Dette har man så på en sprayflaske. Man trenger ikke bruke mye!

Jeg bruker slikt på muggsopp siden jeg selv har muggsoppallergi og er hysterisk for alt som kan se ut som mugg i huset Har også brukt det både innvortes og utvortes på meg selv uten å ta skade. Det fjerner også vond lukt..
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap