Bytte innvendig filter med utvendig - hjelp :-)

Jeg har et 110L juwel kar ( kjøpt brukt )med innebygd filter. Filteret står som en kasse på 10x10x40cm høy søyle i et hjørne av akvariet. Kassen sitter fast i akvarieveggen festet med silikon tror jeg. Inne er det en liten motor , vatt og to filtersvamper. Jeg synes motoren virker noe ustabil og innimellom går motoren men det stopper å komme inn oksygenbobler. Da må jeg inn og rugge litt på hele opplegget så kommer boblene i gang igjen. Føler meg utrygg på filteret og tenker å bytte til utvendig filter.

Og her kommer spørsmålet : hvordan løsner jeg filterkassen vekk fra akvarieveggen? jeg er redd for å ødelegge noe og plutselig stå der med fisk i en bøtte og filter som ikke kan brukes fordi jeg har herpa den.

Hvilken type utvendig filter bør jeg kjøpe meg og er dette enkelt å montere og sette opp? Jeg ønsker å være effektiv i bytte av filter og håper at fiskene kan klare seg i en bøtte i et par timer. Men når man ikke har gjort dette før kan det være greit å være godt forbered på oppgaven.

Er det noen som kan gi meg noen gode råd?
Kjør begge filtrene paralellt noen uker. Da får du litt bakterier i det nye filteret.

Eheim Ecco burde passe bra til en 110liter.


-Tim
Ok, holder ikke det med at jeg tar filterguffe fra det gamle filteret oppi det nye filteret .. kanskje et dumt spørsmål? jeg brukte filterguffe fra et annet akvarium da jeg satt opp dette og det kom aldri en en stor nitritt opphopning. vannverdiene var gode hele veien.

har du noen råd på hvordan jeg løsner det gamle filteret fra glasset på akvariet? er det bare å skjære bort med en kniv?
Martina
...Jeg ønsker å være effektiv i bytte av filter og håper at fiskene kan klare seg i en bøtte i et par timer. .....


Vet ikke helt om jeg skjønner spørsmålene dine....

Det er ikke nødvendig å ta fisken ut av karret. La det eksisterende filteret gå mens du venter på at det nye skal bli i orden.

Hvis du vil, kan du godt bruke begge filtrene så lenge du vil.

Slik kan du gjøre det hvis du ønsker å skifte:
1. Start det nye filteret slik bruksanvisningen for dette sier du skal.
2. Etter noen uker er dette fylt med bakterier, og du kan stoppe det gamle hvis du ikke vil ha det mer.
3. Det gamle får du løs på ved å skjære opp silikonfugene med en filiteringskniv, dette er gjort på ca. 30 sekunder. Jeg tror fiskene blir mindre stresset av at du gjør dette, enn av å bli fanget inn og plassert i en bøtte.
Martina
har du noen råd på hvordan jeg løsner det gamle filteret fra glasset på akvariet? er det bare å skjære bort med en kniv?


Festes sikkert med silikon/dobbelsidig tape eller epoxy lim. Finnes kjemikalier på feks biltema, men da må du være forsiktig med å ikke treffe skjøtene i hjørnene slik at silikonen der også går i oppløsning. Samt at karet sikkert må vaskes ned flere ganger og renses.

Ved bruk av kniv er det lett å skade glasset hvis man ikke er forsiktig.
Selv om jeg sikkert hadde kommet til å kjøpt inn en pakke med knivblader og skjært meg gjennom.
Tynnest mulig blad. Feks tapetknivblader som du får kjøpt på alle jernvareforetninger og en del matbutikker
den er grei - jeg trudde jeg måtte ta alle fiskene ut, tømme akvariet o.l. når jeg skulle få ut det gamle filteret.

takk for hjelpen
Vurderer 2234 Ecco Filter eller Eheim Pro I 2224. Er disse å annbefalle?
Når du skal skjære ut filteret må du bruke en kniv med langt bøyelig blad for å komme til. Er enkelt å få til.
tenker dere en filleteringskniv ?

Jeg ser for meg et voldsom prosses hvor blodet spruter, det står høye bølger i akvariet og jeg banner mens fiskene står vettskremte i en krok

Så jeg er litt usikker på om jeg skal tømme akvariet før jeg tar filteret ut eller ikke?
Hei! Har (desverre) samme akvariet som deg!
Selv løste jeg problemet med en langt kraftigere pumpe(Kan skiftes ut).
Du tar filten og kølsvampen ut av filteret og lager en kloss grov blåsvamp som fyller helt opp til toppen. Med de modifikasjonene går filteret mitt måneder uten å tettes. (Den grove blåsvampen erstatter kun dustefilten og kølfilteret du ikke trenger, så filtreringsevnen er i teorien den samme)

Det er bare et lite tips fra meg, men så klart er et godt utvendig filter bedre hvis man først skal gjøre det skikkelig.
ok, det er også en måte å gjøre det på. Men jeg tror jeg bytter til en utvendig filter. Får litt mer plass i akvariet å da
Ja, enig der. Like godt å fjøre det skikkelig når man først er igang. Ville byttet til kraftigere armatur og en bedre varmekolbe i samme slengen!
Opelgutt
Ja, enig der. Like godt å fjøre det skikkelig når man først er igang. Ville byttet til kraftigere armatur og en bedre varmekolbe i samme slengen!


Vel, feriepengene har tatt slutt , så jeg tror jeg nøyer meg med en god pumpe i førsteomgang.
Til en 110 liter passer EHeim Pro 2224 fint Kvalitets-filterpumper som går og går i årevis uten problemer. Noen ganger kan de gå et helt år uten rens, men det avhenger helt av hva slags innredning, fiskebesetning, fôringsrutiner osv man har. Selv bytter jeg den hvite filtervatten på toppen av filtertønna omtrent hver 4. mnd. Da synes jeg vannet begynner å se litt småstøvete ut, og det betyr at filtervattskiven på toppen er så full av mudder at den ikke greier å holde skikkelig på det lenger. Da åpner jeg bare lokket på filteret, fisker ut den skitne, legger på en ny og smekker igjen filteret igjen. Gjort på et minutt.

En mere grundig filter-rens gjøres sjeldnere. Det vil si; ta ut kurvene og skylle dem skikkelig i et par bøtter akvarievann. Det behøver ikke tas mer enn et par ganger i året hos meg. Men jeg mener ikke at det er noen fasit altså hyppigheten på det avhenger som sagt av flere grunner.

PS!
Pakkepris på Eheim Pro 2224 her.
mona o
Til en 110 liter passer EHeim Pro 2224 fint :-) Kvalitets-filterpumper som går og går i årevis uten problemer. Noen ganger kan de gå et helt år uten rens, men det avhenger helt av hva slags innredning, fiskebesetning, fôringsrutiner osv man har. Selv bytter jeg den hvite filtervatten på toppen av filtertønna omtrent hver 4. mnd. Da synes jeg vannet begynner å se litt småstøvete ut, og det betyr at filtervattskiven på toppen er så full av mudder at den ikke greier å holde skikkelig på det lenger. Da åpner jeg bare lokket på filteret, fisker ut den skitne, legger på en ny og smekker igjen filteret igjen. Gjort på et minutt. En mere grundig filter-rens gjøres sjeldnere. Det vil si; ta ut kurvene og skylle dem skikkelig i et par bøtter akvarievann. Det behøver ikke tas mer enn et par ganger i året hos meg. Men jeg mener ikke at det er noen fasit altså ;) hyppigheten på det avhenger som sagt av flere grunner. PS! Pakkepris på [URLBLOCK1]


Tusen takk for rådet ... da går jeg sporens straks til innkjøp av denne.
Hvorfor ikke kjøpe termoutgaven? Nesten samme pris.


-Tim
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap