Hjemmelaget co2 anlegg!!!!

Hei!
Jeg har laget et hjemmelaget co2 anlegg etter Bjarnes sine akvariesider og det bobler og bruser fint ut av brusesteinen.
Det jeg lurer på er det at jeg har et Juwel 190 liter hjørneakvarium. Jeg har satt flasken med satsen inne i skapet under akvariet og det er vel ca 1,5- 2meter slange fram til brusesteinen. Brusesteinen er senket halveis ned i karet. Hvis jeg senker den ytteriligere så kommer det ikke noe mere co2 fra brusesteinen. Burde jeg ha fått senket steinen lavere for å få mere utbytte av co2en? Det kommer mikrobobler ut av steinen nå og det tar boblene fra 7-10 sekunder før de når overflaten. Noen bobler setter seg på planter også nær overflaten. Har jeg greit nok utbytte av co2 en med dette systemet tror dere? Noen Tips eventuelt?
MVh
Kiki

Gjør slangen så kort som mulig og få brusesteinen så dypt som mulig. Jo lengre slange, jo mere motstand og større sjanse for lekasje.

Det er om å gjøre å få CO2'en til å holde seg lengst mulig i vannet.
Håper det ikke gjør noe at jeg blander meg inn i tråden

Har sett lenge og vel på Bjarnes artikkel jeg også. Og lurer på en ting: Et slikt DIY-anlegg, det skrus vel ikke av om natta?

For med skikkelige flasker og utstyr så skrus vel CO2 av på natt. Hvordan blir det i forhold til fisk og plantene, det å ha CO2-tilsetning hele døgnet? Settes det da på evt. en luftestein for å motvirke CO2 hver natt, eller står karet på samme måten hele døgnet?

Det man gjør er å dimensjonere mengden med sats til karret slik at det er problemfritt at det fylles på med CO2 døgnet rundt. CO2 er såpass lett å lufte ut at den normale bevegelsen i vannflata er nok. Da jeg benyttet DIY CO2 hadde jeg tre liter sats på 180 liter vann.
Det hørtes logisk ut, Geir

Takk skal du ha. Vurderer virkelig å prøve en slik til to av karene i reolen min (de to nederste, jeg aner ikke hvordan jeg skal få CO2 opp i de to øverste...).

Kan kanskje bruke dine 3 liter på 180 liter som "mal", da

Edit: Bjarnes oppskrift bruker 8 dl vann, og skal jeg ha samme sats/karstørrelse forhold som du har, blir det 9 dl. Så da bruker jeg oppskriften akkurat som den er

Åh så glad jeg er i denne hobbyen. Stadig nye ting å prøve og lære!
Tilfeldig bekjentskap
© Tone Andreassen
Reklame for plussmedlemskap