For og imot utvendig pumpe..?

Min innvendige Juwel-pumpe praktisk talt spiser varmekolber om dagen, da den sørger for at temperaturem holder seg jevnt på 30++ uansett hvor lavt jeg skrur termostaten. En kjapp prat med en annen akvafantast ga meg mistanke om at det kunne være pumpen som forårsaket dette. Jeg har lenge hatt lyst til å bytte til utvendig pumpe til min 240-liters tank, og tenkte dette kunne være en gyllen mulighet. Problemet er bare at jeg vet veldig lite om for- og bakdeler ved en slik pumpeløsning.. Kan noen hjelpe meg?
Såre enkelt for å ha utvendige filtre:

-Større biologisk filtrering
-Lettere vedlikehold( i min eheim 2028 som jeg har i min rio 240, tar jeg en sjekk av filteret maks 2 ganger i året)
-Disse filter boksene til Juwel tar stor plass og er ikke akkurat fine.

Anbefaler deg Eheim 2028 evt arvtageren 2075


Når det kommer til varmekolben fra Juwel så er ikke jeg helt fornød, min tok kvelden etter ca 1 år, dro strøm og lyste men klarte ikke å holde gjevn temp i karet på 26 grader. Fikk ny men av annen fabrikat på garantien. Men nå er det ingen grunn å bruke varmekolbe i karet vår/sommer og høst om man har en rom temperatur på rundt 25 grader.
Plussmedlem
Tom nevner mye bra her
Jeg kan slenge med ulempen med utvendig pumpe/filter:
Risikoen for lekkasje og vann på gulvet øker.
Flere plusser:

- Du får noen flere liter vann.
- Det blir bedre plass i akvariet (for svømmerom og innredning).
- Du kan supplere med en liten, innvendig pumpe senere hvis du trenger det.
Glimrende!
Uforskammet som jeg er, svarte jeg aldri på henvendelsene deres. Men jeg har nå spart en stund, og går nå inn for å kjøpe meg utvendig pumpe i stedet for en PlayStation 3, "Take THAT, manhood!". Ser ut til at jeg går for en Eheim. Takk for gode tilbakemeldinger!
RobertNorway
"Take THAT, manhood!"

Tull og tøys. Playstation er for gutter, Eheim er for menn.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap