Eheim 2224

Kjøpte meg en brukt Eheim 2224 pumpe til 180 liters Juwel akvariet mitt, pumpen går og alt virker fint til nå. Men det er en del partikler og urenheter "svevende" i vannet. Har prøvd delvannsbytter men det virker ikke som det hjelper stort, så da lurte jeg på om jeg har satt opp filteret rett.

Det er 2 "skuffer" som står nedi. I den nederste har jeg lagt sånne plastballer med riller i og lagt noen grovsvamper som hørte til juwelfilteret som fulgte med akvariet oppe på de sånn at den "skuffen" var full. (Har ikke fått kjøpt blåfilter ennå men regner med de svampene jeg har funker like bra.)

I den øverste skuffen har jeg fyllt i en pose med Eheim substrat pro, noen små kuler på størrelse med en ert, og lagt hvit filtervatt (ca. 3cm) oppå.

Er dette rett? Er det noe som kunne blitt gjort bedre? Går det an å ha plastkulene, ca. 20 stk., helt nedi filteret. Altså under skuffene?

Har tenkt å bestille blåfilter på nett, hva tykkelse skal jeg kjøpe? 3cm og heller ha flere lag?

På forhånd takk....
Det samme skjer hos meg Grunnen ar at strømningen i karet blir litt uheldig. Det er helt ufarlig, ser bare litt sjabby ut.

Min konklusjon er at inntak og utblås bør stå i samme ende av karet.


-Tim
Står i samme hjørnet av karet og jeg har prøvd å forandre litt på srømningsretningen.

Hva med filteroppsettet???
Den vanlige oppbyggingen av disse filtrene er å bruke efimech(makaroni) i den nederste kurven, samt ha en slik blåfilterpad over disse i kurven, deretter som du bruker efisubstrat i øverste kurven og deretter dette hvite finfilteret.

Jeg har det slik i min 2224, og sliter ikke med partikler i vannet.

Er like greit å kjøpe slike originale filterpadder, disse koster ikke allverden.
Jeg ville gått til innkjøp av Eheims eget filtermateriale inkl filterplater til dette filteret.

Nederste kurv skal inneholde slike "keramikk-makaroni", og oppå disse (men nedi samme kurven!) skal det ligge en skive blåsvamp.

I øverste kurven skal det fylles substrat pro, runde kuler. Ovenpå disse på toppen av kurven, altså IKKE nedi kurven, skal det legges en skive hvit filter-fleece. Ikke bruk vanlig filtervatt! Denne har altfor mye løse fibre, og du kan risikere at det suges opp i pumpehodet, roter seg inn i propellen og stanser filteret!
Du får kjøpt pakke med skivene med filterfleece og den blå svampskiven f.eks. her hos Webzoo. Eller en eske inneholdene alt av de originale filtermaterialer som trengs til modell 2224, og esken inneholder alt i riktige mengder.

Anbefaler på det sterkeste at du følger det filteroppsettet som er ment for disse filterne.
Og nei, du skal aldri legge noe i bunnen av filteret. Tomrommet skal være der, for optimal sirkulasjon i filteret!

Jeg har minst 7 stk Eheim Pro 2224 gående i drift her Alle med original innmat, og de leverer da prikkfri vannkvalitet og krystallklart vann.

Her er en oppsett-tegning av filteret, fra Webzoos nettsider:

[External Image]
Da er det jo greit. Var inne på webzoo og så på den filterpakken som du linket til og for å si det sånn, jeg ble positivt overrasket over prisen. Trodde de filterpakkene var skamdyre og jeg kan fortelle hvorfor.
Var innom på en butikk her i Bergen(Åsane) der de selger mye utstyr til akvarier og sånn og skulle kjøpe filtermedie siden jeg ikke fikk dette med når jeg kjøpte pumpen brukt.
En sånn filterpakke skulle de ha nærmere 1000,- for, JEG KØDDER IKKE. 1000 NORSKE KRONER.
Så da kjøpte jeg bare Eheim substrat pro som kostet omtrent det samme som for hele filterpakken på webzoo her. De plastkulene med riller i fikk jeg med pumpen.

Ok, da bestiller jeg meg en sånn filterpakke. Men da er spørsmålet, hvordan går en frem med en gradvis utskifting av filtermaterialet da det er uaktuelt å skifte ut alt nå når det har akkurat gått seg inn?
Siden du har substrat-pro i filteret fra før (er kurven fyllt helt opp?) så kan du la det være der det er, i den øverste kurven. Nederste kurv trenger du efi mech til, samt hvite filtervattskiver og den blå svampskiven.
Vurder kanskje om du skal kjøpe disse tre tingene separat (ikke den "alt som trengs" pakken jeg linket til), og hva prisen evt blir da.

Men siden du har substrat pro fra før, er alle de nyttige filterbakteriene allerede bosatt i det. Og Substrat pro skal jo fremdeles være der. Det er null problem å skifte de andre da, mener jeg iallefall. Jeg hadde gjort det uten å nøle. Du kan evt la all den brune filtergørra som er i filteret når du åpner det, få være i filtertønna, og så bevare en god del bakterier på den måten også. Bare fisk ut den nederste kurven og legg det som trengs i oppover, slik jeg beskrev i forrige post.

ETTER-REDIGERT:
Jeg sjekket hos webzoo, og la en pakke med 1 liter Efi Mech, og en pakke med 2 x hvit filterskive + en blå svampskive i "Handlekurven", og det ble 142 kr.
Siden du ikke trenger substrat pro, kan du jo kjøpe det løst istedet?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap