Jbl ph test, 6.0-7.6

Er dette rett:

Skyll de 2 prøveglassene i akvarievannet du skal teste.

Skyll doseringsprøyten på samme måte og fyll hvert av glassene med 5ml akvarievann.

Ha 3 dråper Ph tester i det ene glasset og rist lett.

Sett det i holderen på den flate siden og sett kontrollglasset i v-form siden.

Sett så dette oppå arket med fargeskalaen og finn Ph`en der fargene stemmer overens i begge glassene.(kontrollglasset over de fargete sirklene)

Riktig så langt?

Er det andre som har problemer med å finne samme farge i begge glassene?
Syns det var vanskelig å finne ut den riktige verdien så jeg må kontrollere med Tetra sin utgave som jeg kjøpte først.
Kjøpte jo JBL sin Ph tester for at det skulle bli mer nøyaktig hva for Ph verdi jeg har, men er ikke akkurat imponert. Kan jo ha gjort feil, feil lysforhold f.eks????
Tips?
Plussmedlem
I begge glassene?
Den ene er jo blank og burde stemme samme hvor du setter den.
Hvis glasset med pH-dråpene ikke stemmer overens med noen farger så kan det være at du er utenfor skalaen. (?)
Det andre glasset skal det kun være akvarievann i ja.

JBL sine tester er genialt laget og det burde være enkelt å få svært nøyaktige tester - MEN - har opplevd flere ganger att JBL sine flasker er svært vanskelig å få jevne dråper ut av, noe som kan gi feil resultat, man kan si hva man vil om Tetra sine tester, mulig de ikke er nøyaktige nok, men jeg stoler mer på dem.
Kontrollglasset skal du jo ha over de sirklene som er farget og det glasset med testdråper i skal du ha over de blanke sirklene og så skal du jo flytte glassene til du kommer til den verdien der fargen stemmer over ens i de to glassene. Men det er jo vanskelig å få akkurat den samme fargen...... Er nok innenfor skalaen da testvæsken ikke er blåere enn den høyeste verdien.. Var liksom litt vanskelig å finne ut om Ph`en var 7,2 eller 7,0 eller 7,4.....
Aqua-stas
Er det andre som har problemer med å finne samme farge i begge glassene? Syns det var vanskelig å finne ut den riktige verdien så jeg må kontrollere med Tetra sin utgave som jeg kjøpte først. Kjøpte jo JBL sin Ph tester for at det skulle bli mer nøyaktig hva for Ph verdi jeg har, men er ikke akkurat imponert. Kan jo ha gjort feil, feil lysforhold f.eks???? Tips?


Jeg har aldri noen problemer med det, så jeg vet ikke helt hvorfor du ikke finner riktig farge. Fremgangsmåten hørtes riktig ut. Dråper kun i det ene testglasset, og det uten dråper skal altså plasseres over test-kartets fargesirkler. Glasset med dråper skal være i den andre enden av testholderen, og føres over de hvite sirklene.

Kan det være at du har en ph-verdi som er midt mellom to av test-gradene?
Det vil si om f.eks. har ph 7.3 og ph-testen viser kun 7.2 og 7.4? Da tar du den fargen som er nærmest.
Det beste er uansett dagslys for å lese av testene. Jeg har funnet ut at det er så mye ulike fargetoner i kunstig lys fra pærer og lysrør, at det kan gi en merkelig tone på testglassene. Skal jeg granske testresultater, tar jeg det med meg bort til vinduet. Er det mørkt ute, går jeg til det akvariet med hvitest lys og sjekker der (forklaring; jeg har 18 akvarier samlet på et rom, derfor bruker jeg lys fra akvarie )

Jeg synes JBL testene er de aller beste. Det er bare en vane, å venne seg til fargene og måten å teste på.

Ellers må jeg si at jeg stort sett bare bruker et testglass og ikke bryr meg om den dumme holderen og kontrollglasset Jeg drypper de 3 dråpene i glasset og siden jeg kan fargeskalaen så godt som utenat etterhvert, så ser jeg hvilken ph-verdi jeg har på prøven med en gang. Det er lettere å se uten "mørket" som den grå holderen gir.
Plussmedlem
Tror jeg misforstod deg litt...
Jeg bruker selv JBL sine tester. Synes de er enkle, men jeg lar være å bruke begge glassene. Er enkelt nok å finne rett farge kun med glasset med dråper/farge.

Men som du skriver i det første innlegget. Lysforhold.
Viktig med godt lys.
mona o
[QUOTE=Aqua-stas] Er det andre som har problemer med å finne samme farge i begge glassene? Syns det var vanskelig å finne ut den riktige verdien så jeg må kontrollere med Tetra sin utgave som jeg kjøpte først. Kjøpte jo JBL sin Ph tester for at det skulle bli mer nøyaktig hva for Ph verdi jeg har, men er ikke akkurat imponert. Kan jo ha gjort feil, feil lysforhold f.eks???? Tips?


Jeg har aldri noen problemer med det, så jeg vet ikke helt hvorfor du ikke finner riktig farge. Fremgangsmåten hørtes riktig ut. Dråper kun i det ene testglasset, og det uten dråper skal altså plasseres over test-kartets fargesirkler. Glasset med dråper skal være i den andre enden av testholderen, og føres over de hvite sirklene.

Kan det være at du har en ph-verdi som er midt mellom to av test-gradene?
Det vil si om f.eks. har ph 7.3 og ph-testen viser kun 7.2 og 7.4? Da tar du den fargen som er nærmest.
Det beste er uansett dagslys for å lese av testene. Jeg har funnet ut at det er så mye ulike fargetoner i kunstig lys fra pærer og lysrør, at det kan gi en merkelig tone på testglassene. Skal jeg granske testresultater, tar jeg det med meg bort til vinduet. Er det mørkt ute, går jeg til det akvariet med hvitest lys og sjekker der (forklaring; jeg har 18 akvarier samlet på et rom, derfor bruker jeg lys fra akvarie )

Jeg synes JBL testene er de aller beste. Det er bare en vane, å venne seg til fargene og måten å teste på.

Ellers må jeg si at jeg stort sett bare bruker et testglass og ikke bryr meg om den dumme holderen og kontrollglasset Jeg drypper de 3 dråpene i glasset og siden jeg kan fargeskalaen så godt som utenat etterhvert, så ser jeg hvilken ph-verdi jeg har på prøven med en gang. Det er lettere å se uten "mørket" som den grå holderen gir.

Tror vi kan ha løsningen her. Det er som du sier vanskelig å lese av testresultatet når det blir skygger og greier oppi beholderen. Har prøvd med lommelykt og forskjellige lys men syns det var vanskelig.

Da dropper jeg kontrollglasset med akvarievann samt beholderen og kun bruker testglasset til å finne resultatet med......

Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap