Sirkulasjonspumpe

Hei. Hvilken sirkulasjonspumpe anbefaler dere?

*Skal ikke bråke mye.
*God kvalitet på pumpa.
*Pumpa burde være litt liten.

Skal bruke den til en ca 3-5cm bred bekk som er ca 20 cm lang bekk i terrarium.
Bekken skal være ca 4-6 cm høy.



Jeg kan anbefale disse fra Aquael , jeg har disse i flere kar sammen med blåfilter svamper. De er veldig billige og bråker lite.
Ok.

*Men den må også være å få kjøpt i Norge.

Og fint hvis dere legger til link
Ville nok ha sett på Eheim kompakt, Aquarium Systems Mini jet eller Aquarium Systems Newjet. Dette er helt grei, rimelige og stille pumper. Uansett er det slik at jo større pumpevolum, mere støy og større pumpehoder.

En annen fordel er at alle disse får du på nesten alle nettbutikker i Norge.

En annen mulighet er en Tunze - Nanostream
Er ikke noe problem å få tak i disse Aquael pumpene i Norge, de selges bla annet på Krizoo i Stokke:P
Er de Maxi-jet pumpene bra?
Noen med erfaring?
Og hvor mange L\T Trenger jeg?

Vill at jeg kan legge pumpa under grusen eller gjemme den under en sten på land delen.
Se bilde.
Vill det funke?



Maxi-jet
Terrariumet er 30-30-30.
Tror du har et veldig lite vannvolum for å lage en elv på den tørre delen. Er dybden lik i elva som i den våte delen får du veldig mye sirkulasjon av vann som må pumpes. Har du vurdert å la vannet sirkulere rundt ei "øy"? Da trenger du mye mindre pumpe og dermed mindre støy og varme.
Har tenkt litt på dette.
Tenkte at jeg kunne ha en liten bötte eller en skål som dam.
Og ha et halvt rör som bekk.
Åssen vill det funke?
Problemet ditt er at terrariet er så lite, snakker du om en vannstand på 5 cm er det bare under 5 liter vann, og skal du lage en bekk av dette må du sirkulere dette vanne mange ganger i timen hvis bekken din skal ha et tverrsnitt 10-30 cm2. I et åpent 50 mm rør plassert vertikalt, renner det uten noe trykk ca 7.500 liter i timen. Deler du dette røret i to kan volumetreduseres med ca 50%, og siden du plasserer røret horisontalt du jo redusere dette volumet igjen med 50-90 % avhengig av hvor synlig bekken din skal være eller hva som er hensikten med den.

Går du for det minste estimatet for et volum til bekken din i et halvt 50 mm rør er du oppi ca 400 liter i timen, noe som betyr en sirkulason på 80 ganger vannvolumet i timen. Da må landområdet være veldig godt sikret slik at sand og stein ikke bare blir hvirvlet rundt.

Nå blir bekken din ikke så dyp som du ønsker den, men skulle du ønske å gå opp til f eks 3 cm dyp eller 4,5 cm dybde øker volumet dramatisk, henholdsvis 600 og 1200 l/t.
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap