Lyd dempe lokket ?

Hei
Er det mulig å sette noe på lokket med lampen slik at det ikke lager så mye lyd ? Høres ut som en svak brumming slik som en karftstasjon lager.
prøv først å skru til alt som lar seg skru på eller justere ...... rør , starter , lokk som ikke ligger riktig..... bare begynne å eliminere..... dur kan forekomme men skal ikke være der....

Det kan vere opptil flere årsaker. Hvis lysrør eller tenneren til lysrøret (hvis det er den typen armatur) er gammelt kan de begynne å lage lyd (noe jeg tviler på i ditt tilfelle). Hvis det er dimmer på kontakten som du bruker til karet, så kan den vere årsaken. Det kan også vere ballasten i armaturet som lager lyden.

Jeg antar at det gjelder resun-karet som er registrert i profilen din. Så vil jeg tro at det kommer av at det er brukt deler i armaturet som ikke akkurat er kvalitetsdeler, Og det er det som fororsaker lyden. Å da er det desverre ikke så mye man kan gjøre med det.

Har lyden vert der hele tiden, eller har den kommet etter hvert?


Det er vibrasjoner fra filteret/pumpen som gjør at det blir lyd fra aramturet. Jeg kan flytte lokket 1 mm men det kommer tilbake etter en stund. Legger jeg fingeren på toppen så blir lyden borte. Skader det å prøve å legge en tynn gummi list på toppen av akvariet ?

Det burde gå bra, men den må tåle temraturen som eventuelt kommer fra armaturet og den bør ikke kunne forgifte karet på noen måte. Du kan eventuelt legge noe giftfri/akvariesilicon langs kanten å la den tørke/herde ca 24t før ting legges på plass, men da må kanten den legges på vere helt fri for fettstoff for at den ikke skal løsne senere. Giftfri/akvariesilion fåes kjøpt på butikker for byggevarer, og er mye rimligere en den de seller på zoo-butikker..

Men det høres ut som om du kan ha luft i pumpen hvis den skvaldrer og lager lyd og vibrasjoner. Eller det kan vere at det er kast i akslingen til impelleren (rotoren) slik den kommer borti kanten, eller lignende. Nå vet ikke jeg hvordan konstruksjonen på pumpen din er, men det kan hjelpe å kakke littegrann på pumpen for å se om lyden kan gi seg. Eller om du kan vende på pumpen slik at du kan slippe ut eventuel luft som sitter i pumpen. Jeg ville prøvd det først, for å se om det hjelper..


Takk for informasjon. Det er ikke filteret som lager lyden. Det er plast armaturet på toppen som lager lyden. Flyttet filteret slik at det ikke har kontakt med noe og det hjalp litt.

Det kan så vere, men vibrasjonene som får armaturet til å lage lyd må komme en plass ifra. Og pumpen er en av de få tingene som kan vere synderen, så sant at ikke hele rommet vibrerer av en eller annen merkelig grunn. Og noe som ikke er sansynelig. Klarer man å finne årsaken å rette på den, så slipper en å behandle symptomere..


Tilfeldig bekjentskap
© Tiril Haug
Reklame for plussmedlemskap