1 filterpumpe til 2 akvarium?

Hei er det noen her som har prøvd å kjøre ett utvendig filter på flere akvarium?
Eventuellt hvordan?
Det er ikke mulig. Det ene akvariet vil renne over.
Neida, det er overhodet ikke umulig, men det skal nok en del jobb til for å få et slikt system til å fungere. Det koster nok mer enn det smaker!
Jeg har funnet ut flere måter å gjøre dette på men tenkte kansje det var noen andre som hadde ett sånt system. Ser for meg at det blir en del jobb, men det vil jo bli MYE lettere å ha jevne vannverdier i di karrene som er koblet til en pumpe. det blir jo som ett stort karr. ser vell egentlig for meg flere enn ett karr på ett sånt system
Tenker du å sette opp to kar med overrenning fra det ene til det andre, noe som betyr at du henter vannet inn til filtret fra det laveste karret, og pumper det ut i det øverste karret er dette ikke noe problem.

Du må bare sørge for at overrenningen aldri stopper opp eller blir tett. Bruk tankgjennomføringer eller overrenningsboks. Bruk minst to rør, et som garantert tar unna alt vannet slik at det øverste karret aldri kan overfylles.

Så har du et ekstra rør, gjerne med større diameter i tilfelle at hvis det utenkelig skulle skje, nemlig at avløpet skulle blir blokkert på en eller annen måte. Da har du et bakup rør som garantert tar unna vannet slik at du slipper oversvømmelse og andre katastrofer.

Alle andre løsninger såfremt du ikke går for magnetventiler og nivåfølere er som Håvard sier dødfødt og kommer til å ende med mere vann på gulvet enn det du ønsker.
Hvis man vil ha sentralt filterannlegg bruker man åpen sump og løftepumpe. Alle akvariene må da borres (fort gjort og ikke fali). For lydløs overrening til sumpen gjennom det borrede hullet kobler man en "durso standpipe" (spør google) på tankgjennomføringen eller overrenningsboks (gammeldags og bråkete) i en dimensjon som passer vannstrømmen. Fra sumpen lager man 32mm avløp til sluk.

Dette er omtrent det samme systemet som brukes i butikksreoler og særlig innen saltvann. Det kan anbefales på det varmeste, men det er dyrt å sette opp og det må designes med omhu.
Tilfeldig bekjentskap
© Tor Egil
Reklame for plussmedlemskap