Hvilket utvendig eheim filter til 300l?

Har pt Eheim Pro II 2028 til en 300 liter, synes ikke denne gjør jobben godt nok - ser den skal passe til 600l. Men jeg synes ikke den får med seg nok partikler osv og den lager heller ikke noe særlig strømning i vannet.

Bruker også samme modell på en 125l og der gjør den jobben skikkelig.

Noen som har noen forslag til hvilke modell jeg bør velge, eller skal jeg bare kjøpe en til av samme modell og kjøre to filtre? Her er noen av de jeg har sett på hos en lokal leverandør...

Eheim Professional III 2076 electronic
Eheim Professional III 2078 Electronic
Eheim Professional III 2180 Thermo
Eheim filtere pleier å være supre på partikkelfiltrering OG biologisk filtrering, så jeg må nesten spørre: er du 100% sikker på at du har satt opp filteret riktig med det filtermaterialet som skal være der? Og hvor lenge siden er det filteret ble satt i drift? Hvis det har stått noen mnd, hvor lenge siden er det siste filter-rens?

Når jeg ser at vannet i et akvarium begynner å bli litt "støvete", vet jeg at det er på tide å bytte den hvite filtervattskiven som ligger på toppen i Eheim-filterne. Denne filtervattskiven kan bli så full av mudder og slam at den ikke greier å holde på mere, og begynner å slippe gjennom litt. Da ser man det på vannet. Når jeg ser dette, er det vanligvis gått mellom 3 og 4 mnd siden forrige gang jeg byttet denne filtervattskiven.
Personlig synes jeg utvendige Eheim filtere er det beste som finnes på markedet. Jeg er sær og kravstor når det kommer til filtrering, og jeg hadde ikke sagt dette om de ikke holdt mål iht mine store krav!

Det er derfor jeg spør om du er helt sikker på at du har lagt filtermaterialene i riktig rekkefølge, og når du renset filteret ditt sist. Pro 2028 skal kunne klare en 300 liter i normale fall, f.eks. et normalt befisket selskapskar. Jeg hadde modellen under din, altså 2026, i mine 250 litere, der de gjorde en perfekt jobb.

Det kommer altså litt an på fiskene man har også, selvsagt. Store fisk som f.eks. mange maller skiter og produserer store mengder avfall kan kreve enda bedre filtrering.
Filter
hei fikk tak i et brukt 2078 filter som jeg tester ut, synes det er mer futt i det enn 2028 filter.jeg vill anbefale det viss du synes at prisen på filteret er ok.
2180
2028 burde holde til 300l. Kommer ann på hvor mye sirkulasjon du er ute etter, jeg bruker ihvertfall 2180 på 400l, og det fungerer utmerket, også har du to innsug for mer sirkulasjon.
Har en del maller i dette karet sammen med litt større ciklider så det blir produsert mye dritt. Derfor er jeg på jakt etter ett overdimensjonert filter slik at jeg ikke trenger å rengjøre filteret mer enn absolutt nødvendig. Filteret har bare kjørt i 4-5 mnd nå. Innvendig er det korrekt satt opp, fulgte bruksansvisningen punkt for punkt. Har reagert på vannstrømningen siden det var helt nytt - selv før karet var ferdig kjørt inn og da var det jo ingen fiskeavfall, kun litt fôr her og der mens det bygget seg opp....

Hvis jeg renser filteret jeg har nå, skal jeg kvitte meg med vannet i filteret eller bare skylle filtermaterialet? Kan jo være det trengs en skyll....

2078 så jo ut som en brukbar kandidat, regner med det blir litt ekstra futt når det oppgraderes fra 1050 l/t til 1850 l/t. Er jo ikke noe å si på prisen. Bedre å betale noen kroner ekstra hvis det blir bedre vannkvalitet....og mindre "grums"...
Med maller og store ciklider kan det være at en skikkelig filter-rens nå etter noen måneders drift vil hjelpe på problemet, ja

Men det høres ut som det behøves et skikkelig overdimensjonert filter her. Ikke se så mye på antall liter i timen. Det er ikke det som er avgjørende for et filters biologiske og mekaniske rense-kapasitet. Det er størrelsen på filtertønnen som er avgjørende, for større tønne gir plass til mer filtermateriale. Det er i filtermaterialet bakteriene sitter, og det er en fordel at vannet ikke raser altfor fort forbi for at bakteriene skal få best mulig tid til å rense vannet.

Når du skal bytte til et større filter, bør du fylle kurvene i det nye filteret med Eheim substratet (både Efimech og substratkulene) fra det gamle filteret ditt. Bare tøm det over i det nye, og etterfyll med nytt filtermateriale for å få fyllt opp kurvene om nødvendig. Filtervattskiven og den blå svampskiven passer ikke i det nye hvis den nye filtertønnen er videre i omkrets, så de må du da evt legge inn nytt av. Hvis filtertønnen er lik, bare høyere for å få mer filtermedieplass, kan de samme brukes.

Da tror jeg en Eheim Professional III 2180 Thermo blir bestilt, får jo betydelig bedre filtervolum da og det er jo bra...

Hvis jeg da fyller substratet (kuler osv) over i det nye, vil det nye filteret da kunne kjøres som "innkjørt" fra dag en?
Eheim 2228
har en eheim 2228 (gammlere type den funker fett til mitt 325 L
Filter
bytter du filter kan du ta filterinnhold fra gammelt filter til nytt,men jeg vil anbefale deg å fylle det nye filteret med innholdet fra det brukte.da får du ikke så lett nitritt i vannet.og filteret blir innkjørt fortere.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller corydorasworld.com
Reklame for plussmedlemskap