Stadig tett juwel filter

Har et Juwel filter som stadig vekk går tett.
Ikke selve filteret som tetter seg med denne hvite filtvatten på toppen av filteret blir tett med gugge i løpet av en dag.

Er Juwel sin filtvatt jeg bruker (den store som jeg deler i to) så kan det være at denne er for fin ? Bør jeg fjerne filtvatten og erstatte den med noe annet ?

Filteret er satt opp med (fra bunn hvis jeg husker riktig) blåsvamp, en boks med disse kule greiene og en halv grønnsvamp med hvit filt på toppen.

Har bestillt den nye Eheim biopower 240 innvendige pumpa for å avlaste Juwel pumpa (i tilfelle en er borte noen dager) så håper det hjelper men hadde vært kjekt å kunne stole på Juwel pumpa og.
Plussmedlem
Det er flere med Juwel-filter som ikke bruker denne vatten.

Men hvis denne blir tett iløpet av kun én dag så virker det som om du kanskje fórer for mye?
Jeg sier ikke at du gjør det, men alle disse partiklene må komme fra noe.
Bruker du f.eks. mye malletabletter?
Dette problemet hadde jeg også med mitt juwel filter system, gikk ikkje mange dagene før det gikk tett og utstrømmingen på filteret var svært liten. Nå har jeg byttet ut filtermateriale til cirax kassett og grovere blåsvamp, og har bare kuttet helt ut den hvite filtervatten. Jeg ser ikkje noe forskjell nå i forhold til klarhet i vannet eller løse partikler.
Loomis: Ja, når du sier det kan det være foret. Er to sugemaller og seks metallpansermaller i tanken som får disse tablettene.
Gir som regel en til sugemallene og to til metallpansermallene en til to ganger om dagen, er kanskje for mye ? (står på tysk på de tablettene, så jeg har prøvd å tyde).

FiskeAlex: Har grov blåsvamp, cirax-kassett og grønnsvamp (usikker hvor grov) i filteret og denne vatt saken på topp. Så jeg bør kanskje kunne greie meg uten vatten da.


jmo
FiskeAlex: Har grov blåsvamp, cirax-kassett og grønnsvamp (usikker hvor grov) i filteret og denne vatt saken på topp. Så jeg bør kanskje kunne greie meg uten vatten da.


Ja, det går helt fint å kutte ut vatten på toppen, jeg har ikkje dette i noen av mine kar, og har ikkje hatt noe problemer med mye partikler i vannet eller uklart vann.
Plussmedlem
Noen av disse tablettene løser seg (altfor) raskt opp. Mesteparten havner bare i filteret.
Du kan jo prøve færre tabletter. Eventuelt et annet merke eller type fór.
Takker Loomis og FiskeAlex.
Prøver å redusere litt på foret samt fjerne vatten så får jeg se hvordan det går.
Tilfeldig bekjentskap
© hanne med egg
Reklame for plussmedlemskap