Co2 hvor mange bobler i timen pr. 100l

Hei
Jeg har sett etter om der stod noe om antall bobler i timen pr. 100L vann, her tenker jeg bare som en tommelfinger regel. Eller er det heldt inndividuelt ?


Jepp, det er individuelt. Det varierer utifra hvor mye, og hvilke planter du har.

Her er en link til en side hvor du kan finne ut Co² innholdet i vannet, ut i fra Kh og ph. I tillegg er der en Co²-kalkulator og tabell.


Jeg kjører ca 1 boble pr sekund i 80 literen min og 5-6 bobler pr sekund i 720 literen.

Hva som er passelig mengde er litt avhengig av hvor fort du vil plantene skal gro, hvor mye planter du har og hva slags lys du har osv.

Det som er viktig er at du passer på å ha nok bufferkapasitet (KH over 2, gjerne mer) slik at du unngår for store PH-svingninger.

Så må du også måle CO2 innholdet og passe på at det ikke overstiger anbefalte verdier. CO2 innhold finnes lettest ved å måle PH og KH og lese av fra en tabell.
Takk for svarne dere har gitt meg, de var veldig brukbare og noe jeg kan bruke til noe, ikke sånn raketforsker svar Jeg har og undersøkt priser for og bygge et anlegg selv og det blir jo en meget hyggeliger pris en og kjøpe det ferdig
Enda en gang takk)

ps.
Hvis noen hvet om steder der man får ting til en rimlig penge tar jeg gjerne i mott tipsne (Oslo/Drammen)
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap