Co2 mengde i 450 liter?

Hei

1. Gjør det noen skade om co2 står på om natten? (vet det ikke er nyttig, men har ikke magnetventil enda) Mener jeg leste her et sted at det godt kunne stå på om natten på et kar av denne størrelsen, men finner ikke artikkelen.

2. Megde co2 i vannet for 450 liter, godt med planter, 0.88 watt lys pr liter? Antall bobler pr sekund?

3. Og hvis det går an å angi noe ca tid, hvor lenge vil 2 kg vare til dette karet?

4. For ikke å få for store svingninger i vannverdier, bør jeg begynne forsiktig med tilførselen av co2? Og øke etterhvert?

Om Co² kan stå på om natten? Ja.

Co²-nivået er det samme, uansett størrelse på karene. Den bør ikke overstige 30ppm, og må for all del ikke overstige 50ppm. Da du vil ta livet av innebyggerene i karet.

Antall bobler pr. sek., er kun veiledende. Men gir deg en indikator på at flowen holder seg på det du har stilt inn. Og noe jeg ikke kan svare deg på, da jeg bruker DIY-gjærmetoden. Men du må måle deg frem til Co²-innholdet. Det gjør man ved å teste Ph og Kh, og regner ut Co².nivået. Så ja, Begynn forsiktig med tilførselen. Det vil vere individuelt, hvor mye man må tilsette. Variablene vil vere hvilke planter du har, hvor mange planter og lysmengde.

Litt svingninger i Ph'n vil du ha mellom dag og natt. Ph'n vil også synke når du begynner å tilsette Co². Men det er Kh verdien som bestemmer om du vil ha noelunde stabil Ph, eller om du vil få store svingninger. For å ha en stabil Ph, bør Kh'n ikke vere under 3.

Her er en side som forklarer ganske bra bruken av Co², i tillegg så inneholder den tabell og Co²-kalkulator.


Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap