T5 lysrør

Har fått et alvorlig algeproblem, svevealger. Vannet er rett og slett grønt. Ser ikke bekgrunnen lenger og ser knapt nok plantene.

Var innom en akvariebutikk hvor selgeren påsto at T5 lysrør må byttes en gang i året og at de dermed kunne være årsaken.

Fakta?

Det stemmer ikke at lysrørene er synderen. Grøntvann er resultatet av en ammoniumøkning. Problemet forsvinner av seg selv etter en stund når den biologiske filtreringen er kommet skikkelig igang.
Har du det travelt er en mørklegging en mulighet, med påfølgende vannbytter.

Lysrør taper seg i effekt over tid men spekteret er noenlunde det samme, det er dermed ikke slik at de plutselig bare egner seg til å dyrke alger. Når lysrøret ikke tenner lengre er det på tide å bytte

Selgeren har nok veldig lyst til å selge deg ett nytt rør, men effekten av dette i karet ditt nå er bare at grøntvannet vil bli enda tettere.
Jeg var i en annen akvariebutikk som sa at de også har problemer med vannverdiene. så de hadde ringt vannverket. De innrømte at de drev å justerte vannet vårt. bl.a. med fosfat. Jeg har byttet vann flere ganger uten nytte, og mistet to diskus i prosessen. Dette er pyton.

Den andre butikken sa for øvrig det samme om lysrørene, at de måtte byttes, men de trodde ikke de hadde noe med algene å gjøre. de ville bare at jeg skulle bytte dem fordi de visstnok får dårligere effekt etter et år. Har ikke gjort det. Har gått ned til 5 timer lys om dagen og prøver å lage min egen lille CO2- produsent i håp om at plantene vil få fart i voksinga, har også kjøpt en aldri så liten hornblad. de pleier å suge til seg det meste.

Men denne tråden handler jo om lysrørene. De står altså ikke på noe særlig nå.
Fikk et algeproblem her når t5-rørene var 12-14 mnd gamle - byttet dem og problemet forsvant. Hadde dog ikke problemer med svevealger. Belastning, foringsrutiner og vannbytterutiner har vært det samme hele tiden (altså utelukket jeg disse faktorene).
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap