Nok ett sp.mål ang valg av lysrør..

Inaktiv bruker
Jeg skal starte opp en 180 juwel som har 30W lysrør, dette fant jeg fort ut at er en ukurant watt styrke når man prøver å finne rimelige lysrør.


Jeg kjøpte 1 stk Phillips aquarelle som jeg har brukt tidligere når jeg drev på med denne hobbyn, så skulle jeg egentlig ha ett Philips 965, men dette fikk man ikke i 30 watt.

Etter å ha vært innom 2 lampe butikker tok jeg turen innom Clas Ohlson og kikket etter Osram 840, men dette hadde de heller ikke i 30W, de hadde både 18W og 36W...

I frustrasjon tok jeg med meg ett Osram 827, jeg fant ikke noe sted der det stod kelvin på det. det står det er varmhvit og ikke daghvit som de andre lysrørene jeg lette etter. Det står at det er på 2400 lumen.

Er det neon som vet om dette duger til karet? altså da med tanke på planter osv... er det ett lys som gir meg en voldsom algevekst?

Er det evt noen andre som vet om noen 30W lysrør som er bra og hvor jeg kan få kjøpt det? Hvis ikke får jeg ta turen innom en dyreforhandler og kjøpe ett rør til en vannvittig pris istede for :P
Jeg tror det lysrøret egner seg veldig dårlig til et beplantet akvarium.

Du kan jo heller kjøpe lysrør på nett? Hva med f.eks. Arcadia lysrør, som finnes i 30 watt? Jeg bruker en del av Arcadia lysrørene.
Inaktiv bruker
Takk for svar Flere innspill? kanskje noen som har prøvd dette lysrøret selv?

Jo, jeg kan godt handle på nett, jeg bare trodde at nettbutikkene ikke ville sende lysrør pga gasser og slikt som kan slippe ut om det knuses, men om de sender rør også så skal jeg klart vurdere det

Hvilket av Arcadia rørene anbefaler du da som planterør?

Arcadia Original Tropical er planterøret, det bruker jeg bakerst i karet da det gir et slikt "plantelys rosa skinn".
Inaktiv bruker
Ja, det var planen å ha det bak ja Skal ha Aquarelle foran.

Jeg må jo uansett handle inn noen andre småting, så jeg får se om ikke jeg bestiller ett lysrør også i samme slengen da
Jeg har bestilt absolutt alle lysrørene jeg har brukt og bruker på nett, så det er fullt mulig å bestille ja De pakker dem i slike brune, harde papprør, som beskytter rørene og gjør det helt trygt å sende.
Inaktiv bruker
Okei, jeg har sannsynligvis ikke sjekket med disse før usker ikke hvilke butikker jeg spurte om det tidligere, men det er jo ett par år siden også.

Men da takker jeg for all hjelp

Men av ren og skjær nyskjerrighet hadde det vært gøy og hørt om noen har prøvd dette røret her... Så om none har prøvd det så svar gjærne Men av skepsis tror jeg nok jeg ikke kommer til og prøve det enda...
Du ser på tallene som er oppgitt på røret at det ikke egner seg til beplantet akvarium. Tallene 827 sier meg at det har svært dårlig lysutbytte for plantenes del. For ubeplantede akvarier derimot, kan det sikkert brukes.

Jeg bruker noen rimelige Osram rør fra Webzoo, 965 er tallet på dem. Som du ser er de tallene mye høyere enn det du har kjøpt. Men til tross for forskjellen er selv ikke 965 mer enn bare et helt greit rør. Det gir ikke noen formidabel plantevekst, men det holder plantene i live Det er imidlertid et veldig pent og behagelig lys i dem, så jeg bruker dem av og til i kar der jeg likevel ikke ønsker å måtte luke i plantene særlig ofte Plantene vokser altså ikke så fort, men helt greit.
Inaktiv bruker
Aha, så det er slik disse tallene henger sammen med lyseffekten ja

Takk for forklaringa, da fikk jeg svar på noe jeg har stusset litt på
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap