Kjøpe termostater og varme-element, hvor?

Heisann.

Fantaserer litt om å lage et stor akvarium selv, tenkte å regne litt på priser ol.

Men lurer litt på hvor jeg kan få tak i en vanntett termostat som skal måle temperatur på vannet i et rør og i karet og et varmeelement som kan være i vannet og er effektivt.
Hvor stort akvarium tenker du på?
blir på ca 300 Liter.

tenkte å sette det opp slik

Akvarie ----- Pumpe ----- Varmeelement(er) ------ Termostat (sikrer max-temp på vannet) ----- Akvarie

Varmeelementet skal slås på om vannet i karet kommer under 24 grader og av ved 26. Samtidig skal termostaten i røret hindre at vannet som kommer ikke overstiger f.eks 28 grader
Her har du et bilde, kanskje enklere å skjønne greia
Hvorfor gjøre det så vanskelig? Du får veldig gode varmekolber med termostat som er mye mere nøyaktig enn det opplegget du har skissert, og det beste av alt er at de koster bare 2-300 kr.
hmm, kanskje mye jeg ikke har fått med meg Ble kanskje LITT gira når jeg først fikk et lite kar i hus. Men skal bli artig å utvide det litt.

Men kolber som også er sterke nok for ca 300 Liter?

Tenkte å lage en filter, pumpe og varme "in one" opplegg og få alt utstyr ut av karet.

Hvor mye effekt bør jeg ha til å varme vannet eventuelt?
300 liter er egentlig en passelig størrelse til litt av hvert, men dette er ikke et spesielt stort akvarium heller. Når det gjelder varmekolber kan du regne ca 1/2 watt pr liter. Dette er selvfølgelig avhengig av hvor varmt det er der akvariet står og hvor varmt vannet skal være. Husk på at lys og pumper også varmer opp vannet ditt.

For å få alt utstyr ut av akvariet er det flere måter å gjøe dette på.

Utvending filter med f eks varme i filtret eller Hydor Eth ekstern varmelegeme.

Du kan lage en sump som du kan skule alt teknisk utstyr i, og så har du bare en overenningskammer og utblåsing i akvariet.

Skule alt bak en innvendig bakgrunn.
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap