All co2'en forsvant i løpet av dagen...?

I løpet av dagen har all co2'en blitt borte? Alt var fint i går, og har kjørt stabilt i 2-3 uker. Flasken er på 2 kg og var nesten urørt i forhold til innholdt og trykk. Den har stått urørt og på hele tiden. Ingenting flyttet eller stoppet eller endret.

Flasken ble levert trykktestet, med ny rattventil og refylt hos en lokal brannvern forretning. Manometeret ble kjøpt hos en akvarie nettbutikk samtidig med flasken.

Ser ingenting galt - det er jo åpenbart en lekkasje et sted, men noen som har opplevd noe lignende og kan komme med et tips?

Alt var ok så lenge og så forsvant alt på noen timer....

Skikkelig nedtur....



Jeg regner med at du kjører CO2 i et kar der du i tillegg til planter også har fisk.
Dersom du hadde tømt store mengder CO2 i karet med fisk i så hadde disse høyst sannsynlig ligget med buken opp i dag så jeg vil tro at det er andre årsaker til at flasken er tom.
Det som kan være lurt og gjøre er og skru ventilen av flasken og sette denne opp på en badevekt. Innstemplet i flasken ser du tomvekt og høyst sannsynlig full vekt.
Står kun tomvekt på så plusser du på 2kg så har du hva flasken skal veie full.
Du vil da få sjekket ut om flasken virkelig er tom.
Det kan godt tenkes at stigerøret i flasken ikke er tatt ut, dette vil da virke inn på måten du tømmer flasken på.
Er stigerøret tatt ut og flasken er tom kan det godt tenkes at det er en lekkasje i flasken noe som kan ha skjedd når de har satt på rattventilen.
Hendvend deg der du kjøpte flasken og få de til og fylle flasken på nytt og lekkasje søke rundt ventilen for og avdekke om dette er tilfelle.
Jeg regner selvsagt med at flasken var full når du fikk den og at den kun er brukt slik du oppgir.
Hvilke slanger bruker du? Jeg tømte og en flaske på et par dager, og lekasjen kom fra slangen på manometeret. Kan lønne seg og klippe de slangene fra tid til annen. De blir litt flatklemte etter en tid, slik at det kan oppstå lekkasje
Co2 lekkasje.
-er du sikker på at slangen har rett dimensjon?visst at da gassen lekket ut ved koblinga til co2 appuraturet.
-trangere slange kan kobles til med oppvarming,varmt vann,gassbrenner.m.m
t
Hei og takk for gode svar og tips. Har vært tilbake til brannvern forretningen i dag og fått de til å sjekke. Flaske og rattventil og slikt er helt tett. (det var jo også trykktestet 3 uker før)

Har også mailet til nettbutikken og det virker som feilen ligger i manometeret. Co2'en gikk ikke ut i vannet, for de som lurte - heldigvis

Nå nå skal manometer byttes, det var jo helt nytt... Så regner jeg med det kommer seg.

De hyggelige folkene hos brannvern forretningen fylte flasken for meg gratis - utrolig greit gjort. De testet også utstyret uten å ta penger for det. Kjempe snilt. Så nå får jeg returnere manometer og forsøkte igjen. Det gikk jo bra tross alt.

Takker så mye for gode svar!

PS! Alle fiskene er helt ok - mengden co2 i vannet begynner å bli lav... så har fått litt svingninger i verdier, men regner med det skal gå fint.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap