Positive og negative sider ved fluval fx5?

Heisann
jeg har en 540 liter, som jeg skal starte opp sånn etterhvert, i løpet av desember tenker jeg.
har tenk litt på FX5'n, god pumpe som går og går og går :P
men den har jo en voldsom flow da,..

1. hvordan regulere strømmen fra pumpa, uten at motorer og propeller blir ødelagt?
2. jeg tenkte jeg skulle ha noen geophagus eller scalarer i karet, må jeg regulere strømmen da?
3. og vis jeg ikke trenger å strupe inn noen slanger osv, hvor bør jeg i såfall plassere pumpa i akvariet da?

har dere noen andre anbafalinger, eller noen positive og negative sider om FX5, så skrik ut, alle meninger og stemmer er godtatt i min tråd, dersom det dreier seg om FX5

Mvh Robin
Kjørte en FX5 og Eheim 2080 i et 530 discuskar. Det er ikke noe problem med pumpevolumet og du trenger ikke å regulere ned gjennomstrømningen i filtrene.

Fordelen med FX5 er f eks at den passer inn i et akvastabilskap uten problem

Ulemper / fordeler; Stort filtervolum, mye filtersvamper, motor nederst i filterbøtta, tappekran i bunnen av filterbøtta, plastslanger, bare et innsug -utblåsining.

Hva som er fordeler for deg må du nesten se på selv. Noen elsker f eks fluval sine slangeløsninger, andre hater dem og ser bare ulemper osv.
Har ikke fx5 selv men har hørt at den har et høyt støynivå ca 49db Eheim`s 2080 har støynivå på 19db, og har en raskere nedbrytning av NO2. Eheimen kan også justerest ved tanke på utblåsning, men prisen er jo ikke noe å glede seg over..
Fx 5
Har 4 stk. FX 5 og disse er absolutt pålitligheten selv, disse bare går og går.

2 av disse er plasert i hver sin 540 liter. Lette å rengjøre.

Har kun erfart et lite minus. Festeskruene på toppen som holdet låkket på plass er fingjenget og av rustfritt stål. Disse har etter en tid lett for å skjære seg. Dette elemineres med å sette disse inn med noen dråper matolje.

Har ikke sammenlignet støynivået med tilsvarende pumper, men synest ikke dette er plagsomt, Feks. bråker difuseren mye mer!


Hilsen Tore

Var enb av de som fikk fx5 først her i landet og har ikke noe negativt og si om de, reingjøres engang i året.
takk for svar folkens da blir det antakeligvis FX5 tenker jeg greit å invistere i grei pumpe når man først setter i gang

bare prøve å få akvariet i hus denne uka, så sjekke om dette er tett i et par dager, så skal jeg prøve å komme meg nedover til dahls en tur, for pumpe shopping
Jeg har stort sett bare positivt å si om fluval FX5.
Ikke hatt mye problemer, men ved siste rengjøring måtte jeg rense impeller og impellerhuset da de hersens sandsneglene jeg har i karet hadde finni ut at de skulle ut i impelleren en tur..

Så, hvis man ikke må, så ha ikke i sandsnegler..hehe
okei linda
hehe, sandsnegler kjekke og ha, innimellom ihvertfall :p hehe

men vis FX5 er vært penga det koster, og folk mener det er en god invistering av en pumpe, og det går og går, uten noe særlig problem, så går jeg får den
De fleste skryter av FX5, men jeg har hatt noen negative opplevelser med min. Jeg var vel også en av de første som kjøpte denne pumpen når den kom og har nå hatt den i 4 år.

Den er jo ikke helt lydløs og hvis det kommer noe drit i impelleren (som jeg har opplevd flere ganger) så bråker den enda mer og i verste fall stopper.

Hvis man ikke har skrudd lokket fast nok på, så suger den luft og derved blir det mere bråk.

Hvis man skruer lokket for fast så ryker den røde plastproppen i enden av skruen.

Jeg har opplevd at pumpa har stoppet sånn helt uten forvarsel flere ganger og stoler derfor ikke helt på den. Har derfor alltid litt angst for at den skal stoppe når jeg er bortreist.

Så jeg har vel fått en mandagsmodell.
Geir Rolfsnes
De fleste skryter av FX5, men jeg har hatt noen negative opplevelser med min. Jeg var vel også en av de første som kjøpte denne pumpen når den kom og har nå hatt den i 4 år. Den er jo ikke helt lydløs og hvis det kommer noe drit i impelleren (som jeg har opplevd flere ganger) så bråker den enda mer og i verste fall stopper. Hvis man ikke har skrudd lokket fast nok på, så suger den luft og derved blir det mere bråk. Hvis man skruer lokket for fast så ryker den røde plastproppen i enden av skruen. Jeg har opplevd at pumpa har stoppet sånn helt uten forvarsel flere ganger og stoler derfor ikke helt på den. Har derfor alltid litt angst for at den skal stoppe når jeg er bortreist. Så jeg har vel fått en mandagsmodell.


okei.. støy er ikke noe farlig for meg, da jeg er vant med surklerende lyder, klikkelyder fra diverse timere på rommet, så litt during overlever jeg nok

men det stoppe greiene hørtes ikke helt bra ut, jeg får lese litt mer, blir vel noen uker til før jeg får kjøpt meg en pumpe til akvariet.. takk for svar
Tilfeldig bekjentskap
© Aslak Evang
Reklame for plussmedlemskap