Lysrør?


Har et aquastabil 325l med 2 stk. T8 54w lysrør.
Er T5 lysrøra bedre? og kva lysrør er å anbefale for god plantevekst?
Kan eg gå opp i w, 58w?? Har reflekterende folie under røra.
Det er vel 58w du har nå hvis det er T8 rør? 54W er T5 mene jeg - mine er ialefall.

Hvis du har T8 rør nå må du bytte armatur for å benytte T5 rør - de er mye tynnere og benytter helt annen elektronikk.

Og ja - T5 er mye bedre enn T8 rør.

Hvis du har T8 58w rør nå er det 80W T5 rør som har omtrent samme lengde - men du må som sagt bytte armatur.

Har 54w no. På tomeska står TL5 HO 54w ( Phillips) Aqua Relle
Det er kun 54 w som passer i ditt armatur. Et lysrør med en bestemt wattstyrke har en gitt lengde, og man kan ikke gå opp i watt, fordi høyere wattstyrke = lengre rør.

Så har du 54 watt T5, vil det ikke være mulig å sette inn noe annet. Ikke 58 w heller, ettersom det er T8, og de er tjukkere i diameter enn T5
T5 rør har diameter 16 mm, mens T8 har 26 mm. Så det sier seg selv at det er nyttesløst å prøve å dytte et T8 rør inn i soklene som passer for T5 rør

så det betyr eg har T5 lysrør.
Står dette på røra? Skal kjøpe nye no og her rundt er det vanskelig å finne 54w med den lengda eg må ha.
Man ser det også på wattstyrken. Det finnes ikke T8 rør på 54 watt.
Du kan sjekke ut disse T5 rørene, D&D Natur Biolight dagslysrør, som skulle passe bra i kombinasjon med Aquarelle. For om jeg ikke husker feil, så er Aquarelle litt rosaaktig i lyset? Det er et planterør. Du trenger derfor et dagslysrør til å ha foran i armaturet, og så setter du planterøret bakerst.
Jeg har LifeGlo2 54w foran - det er det klart beste dagslysrøret jeg har testet - både T5 og T8 versjonene. Bak har jeg D&D Natur 54w, det fungerer ypperlig, vær obs på at D&D Natur gir et ganske rødlig lys, men LifeGlo2 er såpass intenst at det går bra.

Edit:

Lett å se om du har T5 - de er MYE tynnere enn vanlige lysrør (T8) - du ser det med en gang.

takker. Ikkje på lager hos webzoo.( de eine røret)
Webzoo har ikke Hagen rør (LifeGlo, PowerGlo osv), Aquamanias har - de fleste dyrebutikker har også Hagen.

http://www.aquamanias.no/productdetails.php?product=443
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap