Varmekabler?

noen som vil dele erfaringer med bruk av varmekabler? finner så lite info om det, egentlig. har tenkt på varmekabler i karet, da jeg vil bruke biltemasand, og vil unngå gassansamlinger. er skeptisk til snegler, da jeg har hatt invasjoner av dem tidligere. har funnet litt om varmekabler på utenlandske fora. der så jeg bl.a. at noen hadde opplevd at plantene hadde viklet røttene inn i kablene, og at de ble synlige etter en stund. i så fall burde jeg kanskje revurdere mitt syn på snegler istedet?
Hei

Har varmekabel i et 128 liters kar, har finkornet sand i karet så
Jeg tenkte at det kunne hjelpe til slik at vann i sanden ble varmet opp og steg opp i karet for slik å få vanngjennomstrømning i sanden og hindre dannelse av gasslommer.

Min erfaring så langt er at de kablene som jeg har ikke er kraftige nok til å få til noe vanngjennomstrømning i sanden. De varmer ikke opp vannet nok til at forskjellen på vannet rundt kablene og vannet i resten av karet er stor nok til at vannet i bunnen av karet siger oppover.

Men en fordel er jo at bunnlaget ikke blir kaldt da det fort kan bli et problem og det skal i følge det jeg har lest være bra for plantene sine røtter.

Angående kabler som stikker opp kan man bruke silikon til å feste kablene til bunnen.

ps. de varmekablene jeg har er kun 15W, med rett styrke vil man få nok varme til å få sirkulasjon i bunnlaget, men de på 15 watt som jeg har i mitt kar er forsvake til det.
Tilfeldig bekjentskap
© erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap