Ulyd i pumpa (fluval 405)!!!! hvor lenge klarer de seg uten?
Pumpa er en fluval 406 utvendig pumpe. Ca 1 1/2 år gammelt.
Det begynte i går med noen ulyder. Stoppet den for så og starte den igjen, og da kom det bare masse dritt ut... Veldig gøy siden jeg rengjorde akvariet for 2 dager siden...
Rengjorde pumpa og spylte gjennom slangene, og alt virket i orden igjen. Men i dag kom lyden igjen. Kom seg når jeg pumpet luft ut for hånd (den som jeg lager vakuum med for å fylle pumpa med vann igjen etter å ha vært rengjort). Men tok ikke lange stunden før det var på an igjen.
Noen som kan hjelpe??
Hvor lenge klarer de seg uten pumpa? måtte jo selvfølgelig skje i helga...ingen butikker åpne...
Det begynte i går med noen ulyder. Stoppet den for så og starte den igjen, og da kom det bare masse dritt ut... Veldig gøy siden jeg rengjorde akvariet for 2 dager siden...
Rengjorde pumpa og spylte gjennom slangene, og alt virket i orden igjen. Men i dag kom lyden igjen. Kom seg når jeg pumpet luft ut for hånd (den som jeg lager vakuum med for å fylle pumpa med vann igjen etter å ha vært rengjort). Men tok ikke lange stunden før det var på an igjen.
Noen som kan hjelpe??
Hvor lenge klarer de seg uten pumpa? måtte jo selvfølgelig skje i helga...ingen butikker åpne...
Postet 19.12.09 kl 20:51
LilmaHvor lenge klarer de seg uten pumpa? måtte jo selvfølgelig skje i helga...ingen butikker åpne...
Men filteret fungerer? Altså pumpa pumper? Da er det jo ingen krise. Da kan du vente til helgen er over. Kanskje lyden har forsvunnet innen den tid også...
Fisken bryr seg ikke om ulyder. Selvfølgelig noe annet for deg
Postet 19.12.09 kl 21:12
Luft i systemet
tror du sliter med luft i pumpe hodet,.
Postet 19.12.09 kl 21:12
Postet 19.12.09 kl 21:30
Postet 19.12.09 kl 22:27
Postet 19.12.09 kl 23:51
Postet 19.12.09 kl 23:53
Den funket fint i noen timer i dag, men så begynte den å tulle igjen...
Får prøve å se om det er lokket som har løsnet igjen.
Har en del fisk:
2 gullgurami
8 praktbotia (3 halvstore og resten små)
25 neontetra
15 palettciklider (som jeg iherdig prøver å bli kvitt...har ikke hjerte til å ta liv av friske fisker samme hvor mye de herper plantene...
2 keisertetra
2 SAE
anticrus
3 små maller
4 sverddrager
Karet er 380 l
Dersom den funker av og til, til jeg får kjøpt ny/fikset, klarer bakteriene seg fint?
Får prøve å se om det er lokket som har løsnet igjen.
Har en del fisk:
2 gullgurami
8 praktbotia (3 halvstore og resten små)
25 neontetra
15 palettciklider (som jeg iherdig prøver å bli kvitt...har ikke hjerte til å ta liv av friske fisker samme hvor mye de herper plantene...
2 keisertetra
2 SAE
anticrus
3 små maller
4 sverddrager
Karet er 380 l
Dersom den funker av og til, til jeg får kjøpt ny/fikset, klarer bakteriene seg fint?
Postet 20.12.09 kl 14:01
Du holder bakteriekulturen i live ved å sørge for at filteret får nytt vann en gang i mellom. Det kan du enkelt gjøre ved å legge utløpet i en bøtte og fylle den. Da har du fått nytt akvarievann i filteret og kan legge utløpet tilbake i karet. Om du gjør det et par ganger i løpet av et døgn, er saken i orden. Er du engstelig, kan du ta en ekstra omgang.
Postet 20.12.09 kl 16:06
Nå har ikke jeg hatt Fluval 405. men har hatt andre utvendige filter fra Fluval. det som kan være er at enten grus eller grovt filtermatriale har lurt seg ned til propellen på filteret. jeg ville demontert filteret og rengjort impelleren for å sjekke om det kan være noe grus der. etter det ville jeg lagt det grove filtermariale(om du bruker det) i nylonstrømpe og knyte igjen og så klipt til blåfilter for å legge ved innsuget om det ikke er der fra før, da er du mer sikret mot grus i hvert fall. når det kommer masse filterbakterier og grums i filteret så blir det en naturlig smøring og da vil nok lyden gi seg. I mellomtiden går det vel an å bruke kløver vaselin?? på den glatte cylinderen på proppellen.
mvh
MikeB
mvh
MikeB
Postet 04.01.10 kl 16:28
Postet 04.01.10 kl 16:31
Postet 06.01.10 kl 23:20