Eheim 2028 til 1700,- eller fluval 405?

En butikk i Bergen kjører nå tilbud på eheim 2028 med filtermedie til 1695,- Ganske bra pris virker det som.
Hadde egentlig sett meg ut en fluval 405. Billigste jeg har funnet av denne er 1550,- pluss frakt. Hva ville dere valgt? Skal i et 180l kar. Ikke voldsomt belastet.
Etter litt søk så er det flere tråder om lekasje på eheim enn fluval f.eks.
Men er grønn når det kommer til støy, montering og brukervennlighet de to merkene imellom.
Litt specs for de som ikke vet det:

Om det står mellom disse to ville jeg selv valgt Eheim 2028, når prisen er 1700,-. Når det kommer til lekasjer så er ikke det noe stort problem for noen av produsentene, men noe som kan oppstå. Det som er viktig er å smøre alle gummipakning etc med medfølgende silikonfett, da blir ikke pakningene harde og holder lenger. HAr selv 2028 i mitt 240l, noe som fungerer helt utmerket.
hei. sjekk dette!



har nettopp vært gjennom de samme spørsmålene som deg, og jeg kommer nok til å kjøpe tetratec. veldig gode brukeromtaler. fant ingen om lekkasje, og i tillegg er de visst veldig stillegående.
superconstanse
hei. sjekk dette! [URLBLOCK1] har nettopp vært gjennom de samme spørsmålene som deg, og jeg kommer nok til å kjøpe tetratec. veldig gode brukeromtaler. fant ingen om lekkasje, og i tillegg er de visst veldig stillegående.


Finnes plenty av lekasje historier på tetratec filtre også, men da mest på utenlandske forum. Disse utvendige tetratecene har ikek vært så lenge på det norske markedet, slikt som feks Eheim som har vært på markedet siden 70-tallet, om ikke enda lengre.

Men uansett så er ikke det slik at filtrene plutselig begynner å lekke, som regel kommer dette av gummipakninger som har blitt harde, og dermed ikke tetter slik dem skal. Gummipakninger er også noe man må regne med å bytte inneimellom, selv måtte jeg nå bytte pakninger på min Eheim 2224, som er 5 år gammel. Den gangen glemte jeg å sette inn pakningene med silikonfett

Jeg sverger uansett til Eheim utvendige filtre, i mine øyne så finnes det ikke noe bedre. Men når det er sagt ,så fins det andre som har bra erfaringer med andre merker å sverger til dette.

De er stillegående, og etter min mening best i klassen. Til 2028 så følger det også med filtermedia som etter min mening overgår alt det de andre produsente sender med.

En annen ting er at det er stor tilgang på reservedeler på Eheim filtre, og selv i dag så kan man få tak i deler fra filtre som har gått ut for mange år siden. Dette ser jeg som et stort pluss

Takker for svarene!
Tetratec filtrene har jeg sett på. Men etter mye lesing hadde jeg egentlig bestemt meg for fluval 405. Eheim var egentlig aldri med i vurderingen grunnet prisen. Men nå kom jo dette tilbudet og gjorde usikkerheten total igjen
På spesifiaksjonsiden virker jo fluvalen noe bedre. Men noen mener filtermediet eheim sender med er bedre. Så tingene går vel opp i opp.
Også et poeng at disse eheimfiltrene har vært i de norske hjem i en liten mannsalder. Så bare normalt at det er flere "hendelser" med disse.

Hvordan er monteringen av disse eheim slangene? Sitter de bra over kanten og i akavariet? Ser på denne videoen av fluval 405 at dette virker meget bra hos fluval. Noe lignende hos eheim?
Fluvalen har ikke bedre spesifikasjoner, om pumpa har 1300l/t(fluvalen) eller har 1050l/t(Eheim) spiller ikke så stor rolle. Det som er viktig, er hvor mye filterkapasitet filteret har, og der vinner Eheimen etter mitt syn lett.

Monteringen av eheimslangene er lekende lett, ikke noe problem å få det til.
Eheim 2028 til 1700 kr - støy?
Vi kjøpte denne Eheim 2028 til 1700 kr for en uke siden. Den ser ut til å arbeide meget godt, men jeg reagerte over støynivået - nesten som et gammeldags kjøleskap. Det stemte overhodet ikke med det jeg kunne lese meg til på utenlandske forum - Eheim 2028 skulle være blant de mest lydløse utvendige filtre som finnes.
Derfor oppsøkte vi butikken igjen og fikk meget god service. To ekspeditører engasjerte seg og det ble konkludert med at det måtte være luft i filteret. Vi ble anbefalt å helle på filteret i forskjellige retninger for å få ut luften. Om det ikke skulle hjelpe, var de villige til å la oss få med en ny Eheim 2028.
Vel hjemme igjen prøvde vi dette, og det så ut til å stemme. Vi kunne høre hvordan luften strømmet ut av filteret, og gav oss etter en stund da støyen var blitt merkbart lavere.
Litt svak brumming kan fremdeles høres. Brummingen er ikke plagsom (vi har akvariet i stua), men vi skal gjøre et forsøk til med å helle og riste litt mer på boksen for se om den virkelig kan bli nesten lydsløs slik som mange beskriver det.
Er det helt stille i stua(om karet står der) og det f.eks er kveldstid når det ellers er stille sånn ellers så vil man kunne høre pumpa. Noe lyd vil alle pumper lage, og jeg har en eheim 2224 og en 2028 i stua, legger ikke merke til dem. Har også en 2073 i gangen rett på utsiden av soverommet og den lager heller ikke det jeg vil kalle støy, men en svak brumming må man leve med:P
I hvilke butikk i Bergen har de denne?
Troe jeg hadde gått for Eheim, har sel både 2028 og 2026 enkle og montere, tittet på filmsnutten, syns nå Eheim er enklere og montere slangene på.Kommer med ferdig tilpassede rør til å ha over kanten festes med sugekopper, grei bruksanvisning med. Begge pumpene mine er meget stillegående. 1700 for 2028er jo kjempebillig da med filtermatriale
Da er eheimen betalt, men ikke mottat. Var utsolgt. Men skulle få den til samme prisen. Kommer etter nyttår.
Takker for innspill!
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap