Maxi-jet 500 vil ikke pumpe vann

Har fått to pumper i dag, begge av typen Maxi-Jet 500. Den ene virker som en drøm, den andre krangler.

Når jeg stikker i kontakten så går motoren. Det er noen merkelige "skrangle-lyder" inni pumpa, og den vibrerer veldig. Men noe vann kommer ikke ut.

Jeg har åpnet både den som virker og den som ikke virker, og alt ser likt ut.

Noen som har peiling på hva som kan være feil? Eller kanskje det ikke er mye å gjøre med?

Min mann har teknisk innsikt, men null erfaring med akvariepumper. Han påstår at impelleren ikke er helt sentrert og derfor virker ikke magneten slik den skal, ergo ikke noe vann. Om han er inne på noe vet ikke jeg. Men jeg tror nok at skranglelyden kan være impelleren som vibrerer.

Det virker jo litt rart at den ikke er skikkelig sentrert også. Pumpa er montert helt likt som den pumpa som virker.

Hei

Det er nok likt med akvarieutstyr som med annet teknisk utstyr.. har selv 3 stk maxijet i bruk som fungerer godt som de skal. men da har jeg kansje vært heldig at jeg fikk 3 som virket. tidligere har jeg vært uheldig med laptop som ikke virket akkurat en måned etter garantien gikk ut det var surt.

Flere Norske websider har reservedeler til Maxijet pumper på bestillingsliste så det er nok håp.

Om de er kjøpt nye i butikk så kan du vel gå tilbake med den og kvittering for å få en ny. Som med det meste annet nytt som ikke virket.

ellers kan jeg anbefale å demontere begge pumpene i to separate bunker og telle alle delene inklusiv gummiknotter slik at dere er 100% sikker på at alt er med.

mvh
MikeB
Prøv å ta av det lokket som holder rotoren på plass og se om impelleren går rundt når du setter på strømmen. Hvis ikke prøv å dra den i gang med fingeren. Funker den fortsatt ikke da, så veit du hva du har å gjøre. Garantisak.

Har vel aldri vært borti en mandags produksjon av maxi-jet før, så dette må være den første.
Fannt du ut av problemet her?har akkurat samme symptomer på en av mine nye pumper
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap