Kan resun varmekolbe ligge?

Har et akvarium der varmekolben er i veien, og blir et slags blikkfang. Prøvde å google litt om det gikk an å legge denne vannrett, slik at det blir lettere å skjule den, men fant ikke noe spesifikt om akkurat denne kolben. Det som er med denne kolben er at den har et "waterlevel" merke, men det står ikke om det er minimum eller max vannstand. Hvis det er max vannstand, hva kan skje hvis jeg legger den vannrett langs bunnen? Vil den bare slutte å virke, eller kan det få skikkelige fatale følger?
Det må vel være minimum vannstand, for med teknologien i år 2010 burde det ikke være sånn at toppen må stå over vann?
Jeg kjøpte et Resun SM-800 akvarie for en uke siden. I den "startpakken" var det med pumpe og varmekolbe. Kolben er av merke Resun CB-8300A, og jeg mener å huske at den er på 100W.
I bruksanvisningen til varmekolben står det, fritt sitert:

You have the choice of two positions for your heater.

1) semi-horizontal position fixed to the aquarium by the suction clips ABOVE any subsrate, ensuring the heater is NOT burried inthe substrate.
Hvilket greit kan tolkes som, horisontalt (vannrett), godt under vann, og ikke i kontakt med substratet/grusen. (Som er hvordan min ligger nå)

2) vertical position making sure the heater is submerged below the waterlevel sign on the heater.
Som vil si vertikalt (loddrett), senket ned minst til vann-mengde merket er under vann. (gjerne hele kolben under vann)


Jeg vil tro at så lenge du fester varmekolben med sugekoppene til akvarieveggen og varmeren ikke er i kontakt med bunnsubstrat eller annet innhold i akvariet betyr det ingen ting om du setter den loddrett eller vannrett.
Bruksanvisningen indikerer at det er kanskje ikke er så lurt å tilte den i andre vinkler enn loddrett og vannrett, men hva vet jeg...?

Takk for svar! Da forsøker jeg å la den ligge vannrett jeg.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap