Noen som kan hjelpe med Juwel 1000 pumpe?

Hei.

Min Juwel 1000 pumpe har støtt på et merkelig problem. Når jeg har den løs i vannet virker den helt fint og har fin styrke på den. Men med en gang jeg putter den i "huset" hvor varmekolben og pumpen skal være virker den knapt. Kraften minkes med ca 85%. Jeg mistenkte at kanskje der hvor innsugings delen av pumpen føres ned i var fullt av noe dritt eller noe som blokkerte det slik at utblåsningen ble svekket. Men det var helt fint, var ingenting som tettet igjen der, men allikavel så reduserers kraften hver gang jeg putter pumpen ned på plass i huset.

Trenger hjelp snarest, siden jeg ikke kan stå å holde pumpen under vann med hånden i hele dag. hehe.
Hei!
Jeg har hatt akkurat samme problem, hvis dette gjelder original juwel sort filterboks? Jeg løste problemet ved å legge 2 sorte "juwel gitter" plater mellon disse blanke filterpatronene du har filtersvampen. ca midt i dette rommet hvor alle filtersvampen skal ligge, er det et hull - dette hullet stenger for gjennomstrømming om du har tett filter helt inntil.. var vanskelig forklart, hehe.. men så godt jeg fikk til ihvertfall.
Den platen som er midt i Juwel boksen, den som skiller filterkammeret fra kammeret hvor du kan ha varmekolben om du vil, den kan du faktisk plukke opp . Den sitter litt trangt og ærlig talt jeg hadde hatt Juwel pumper i flere år før jeg fant det ut.

Den ser da slik ut som her og her.

Personlig så likte jeg ikke opplegget med to innsug til pumpen så jeg brukte 'macgyver' tape på det øverste innsuget. Da må vannet gå gjennom alt filltermaterialet før det går opp til pumpen. En annen ting som kan være ett problem her er helt nederst, noen har faktisk ett hull der og begynner å filteret å gå tett så vil pumpen suge inn mye av vannet gjennom dette hullet som kan føre til at filtermaterialet ikke får nok gjennomstrømning som igjen kan føre til ei skikkelig nitritt bombe. Jeg hadde i en dash med akvarie silikon nederst for å rette opp i dette.

Fant ut av det, tok meg noen timer med mye stress. Men problemet var så enkelt at filter putene eller hva det kalles trengte en liten rengjøring. Jeg bare rengjorde dem lett i en bøtte med akvarievann. Det hadde dannet seg nærmest et tykt lag av gjørme utenpå disse putene :P.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap