Lysrør i ulike lengder..

Hei!

Jeg oppdaget at lysrøret som fulgte med akvariet (på 100 l) bare er 15w. Så jeg vil gjern kjøpe nytt lysrør, men problemet er at lysarmaturet er laget slik at det bare er plass til et lysrør i akkurat den lengden (ca. 46 cm). Men i nettbutikker så står det ikke hvor lange rørene er. I dyrebutikken var det veldig dårlig utvalg og lysrørlenge fulgte watt mengde, så der var er bare 15 watt rørene som kunne passe i mitt armatur. Hjelp! Jeg må jo ha mer enn 15w i akvariet mitt..
Du kan ikke bytte ut et 15 watts rør uten videre med f eks et 18 watts rør. Da må d skifte ut innmaten (ballasten) først, og så må du forlenge avstanden mellom røreholderene også.

Det enkleste er å sette inn flere lysrør, med da må du sjekke om det er plass til flere i lystoppen din.

takk for svar.. men det høres vanskelig ut? Er det noe sted jeg kan lære/lese om hvordan dette gjøres?
Dette er selvfølgelig helt avhengig av hvilken lystopp / akvarium du har.

Start med å opplyse hvilket akvarium du har. Du kan selvfølgelig også bygge / kjøpe helt ny topp, eller kjøpe andre lyskilder.
Det går ikke an å ta mer watt enn armaturet er beregnet for, det kan føre til overoppheting og brann. Uansett om du forlenger avstanden på lysrørholderne. Da måtte du skiftet hele armaturet.
Watt er vel bare en liten del av hva som er essensiellt å bite seg merke i når det gjelder lysrør.

Mitt akvarium ble levert med 2x20w rør. Av flomlys typen, 10000K og sikkert vannvittig lumen. Jeg byttet til 18w rør (samme lengde, 18w er standard for 60cm) men med mye lavere Kelvin og lumen.

Om du vil ha mer lys, se om du finner rør med høyere lumen og/eller Kelvin i samme watt som røret/rørene du har. Bare pass på at de har fargegjengivelse som passer planter/akvarier.

Personlig savner jeg et "prøverom" for lysrør, sånn av jeg kan sammenligne lyset fra forskjellige rør, og likevel ha godt plantelys uten å måtte kjøpe du halvt dusin rør for å teste hva som passer hos meg.
En midlertidig løsning vil kanskje være å bare ha planter som krever lite lys?
Test ut dette!
Jeg kjøpte følgende til mitt 110L Juwel akvarium:

http://www.webzoo.net/default.pl?showProduct=1946&pageId=462

Fungerer utmerket! Er vel eneste du kan gjøre uten å måtte bytte hele armaturet. Ble virkelig en ny verden i mitt akvarium.

Ikke spesielt dyrt er det heller.

OBS: Denne må vel du ha.:



- Paste
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap