Nytt filter

Hei?? Jeg har akk kjørt inn en ny 400liters tank for oscarene mine,puttet dem oppi og alt har gått bra.. Men det utvendige filteret mitt røk i dag. Så det jeg lurer på er om jeg vil kunne bruke en innvendig pumpe som har vært i akvariet hele veien.. Er en ganske kraftig innvendigpumpe men vet ikke l/timen eller noe men kan jeg bruke den som "hjelp" når jeg får nytt utvendig filter??med tanke på bakteriene. Kjøre denne samtidig som det nye, for og holde bakterier i live? Hørt om noe som kalles kickstart av filteret men uansett vil jeg være sikker om jeg må kjøre inn hele akvariet på nytt? Og ta fisken over til det lille gammle..
Ja, du bør sette inn det (innkjørte?) innvendige filteret med en gang.

Når du får nytt filter er det flere metoder å kickstarte det nye på..

1. ta ut all filtermatrial fra det innvendige, og legg det i det utvendige. den innvendige kan da taes ut.

2. skyll filteret fra den innvendige pumpen i bøtta til det utvendige filteret, og fortsett å bruke det innvendige filteret i samme karet (samkjøre) i ca en måned.

3. samme som nr2, men fjern det innvendige filteret..

det er vel flere, bedre, og dårligere måter å gjøre det på - mange har forskjellige. etter min mening er metodene rankert først til sist, i den listen. Hvis mulig, ville jeg gått for nr 1. Hvis ikke; nr2

Når dette gjøres, kickstarter du det nye filteret. Men det trenger uansett tid på å opparbeide seg en god bakterieflora, så 'fix ferdig' er det ikke. Det er bare en kickstart.. en liten boost ;p
Ok tusen takk! Hadde vært rimelig kjedelig og måtte vente hele tiden på nytt og ta dem tilbake til det små akvariet i en mnd til
Har litt av samme dilemma her selv. Starter opp ett nytt 240-liters kar med fastmontert innvendig filter (juwel rio 240-kar), og lurer på om jeg kan trikse det til på følgende måte:

- Ta innvendige pumpa fra mitt nåværende, innkjørte 130-literskar og krøste filterguffe over i nye filteret.
- Kjøre begge pumper i nye karet, og la det gå fra starten med mine fem malawi og nøye vanntesting/vannbytter...? Kan dette gå?
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap