Lyspære med e14-sokkel til heldekkende lysarmatur

Kjøpte bl.a. et 19L akvarium med heldekkende lysarmatur på fredag. Glødepæra som fulgte med ga et utrolig ekkelt lys, og jeg er desperat etter å få byttet det ut. I armaturet er det E14-sokkel, maks 15W. Har foreløpig byttet ut glødepæra med en annen lyspære fra Osram. Ble litt bedre, men er absolutt ikke fornøyd. Har planer om å få byttet ut hele armaturet etterhvert, må bare finne en smart løsning. Skal være et artskar med kun reker og mose, så jeg trenger ikke armatur. Men har foreløpig ikke noen annen variant for å få lys oppi der. Har dekkglass til akvariet, men blir alt for varmt med både armatur og dekkglass.

Er altså ute etter noe å putte i denne teite sokkelen. På jobben har vi de fleste av de "store" merkene, og varer vi ikke har kan enkelt bestilles, så jeg setter pris på alle forslag. Har søkt litt og sett at folk anbefaler sparepære, så det kan jo være en løsning.


Stine Sofie
15 W er jo nesten ingen ting. Så ja, sparepære vil jeg også anbefale.

Om et år eller tre vil trolig også LED-pære være et godt alternativ.
Spaqrepærer er tingen i sånne småkar.
Jeg bruker alt fra 4 til 11watt avhengig om jeg ønsker å holde det dunkelt eller flombelyse. I tillegg bytter jeg gjerne til så liten effekt som mulig når det blir som varmest på sommeren.

Clas Ohlson en min hoffleverandør og har e14 på 5, 8 ,og 11 watt. Ikea har 4 watt.

Etter endret: prøv med 5 eller 8 watts pære og se hva du liker. Begge holder fint til mose og alle planter som ikke krever masse lys.
Jeg har en 42 watts lyspæer over mitt 19 l akvarie... Vet at det er syyyykt mye, men det gir så mye varme, og jeg har ikke varmekolbe. Pluss at jeg vil ha mye alger i det akvariet.
Da får jeg nok stjele noen sparepærer fra jobben neste lørdag. Får prøve litt forskjellige styrker.

Takker for hjelp
Tilfeldig bekjentskap
© Dag L. Fjeldstad
Reklame for plussmedlemskap