Fx5

Hei.
Lurer på hva som er galt med fx-5'en.
Om det er noe jeg har gjort galt eller om det er selve pumpen som er noe feil med.

Den har nå stått å gått i litt over 1 uke.
Å den driver å lager en masse rare lyder...noe høres ut som luft.
Mens den andre lyden som jeg lurer mest på er.
Det høres ut som at den driver å fyller seg opp med vann hele tiden..at det på en måte blir lite vann i pumpa..åså fyller den seg opp..så blir det stilt en liten stund..åså fyller den opp vann igjen...

Noen som har vært borti det før å evnt har en forklaring?
Fx 5
Sjekk at pakkningen til låkket er tett.

Tapp ut halvparten av vannet, og fyll helt fullt. Da får du ut eventuelle luftlommer.

FX 5 er meget driftsikker og god. Av og til får de noen "Unoter" og kommer med rare luftlyder. Dette er forskjellig fra pumepe til pumpe. (Har 4 stk. selv)

Lykke til

- Tore -
Eg har en FX5, og eg har blitt fortalt at den er designet slik at den 1 gang i døgnet tømmer seg selv for luft.

Akkurat intervallet skal eg ikke uttale meg om stemmer helt, men at pumpa gjør dette kan eg bekrefte.
Helt korekt. Den stopper 1 gang i døgnet. Av og til litt mer dersom det er mye luft i systrmet. Den starter også å pumpe luft (Av og til) når pumpa blir slått av og på. Dette styrer elektronikken!

Utover dette forekommer det også noen "Surklelyder", og disse er nok ikke tilsiktet. Regner med det er disse lydene trådstarter mener. Det er her jeg har erfart at det kan hjelpe å sjekke "toppakningen"Er denne dårlig, suger den falsk luft. Det bruker også å hjelpe å fylle på mer vann. Rist gjerne litt på pumpen, da det har lett for å legge seg luftbobler under låkket!

- Tore -

Takk før svar....skal prøve å få det gjort i dag å se om det blir bedre..

Er rimelig sikker på at lokket er orntlig skuvd fast..Men vist pakningen er dårlig er det jo liten vits...Er det noe man kan få kjøpt i en vanlig butikk, eller må det bestilles som reservedel til pumpa?.

D står jo at det skal fylles opp meg 8L vann..vil det ha noe å si vist jeg da tapper halvparten å fyller helt opp?

Du må kjøpe pakkning i en butikk eller nettbutikk. Koster ikke mange kronene.

Det er riktig at det står 8 liter. Hovedsaken er at du tapper ned en del, slik at når du fyller opp (Fyll gjerne helt opp til tuten) så presses luften ut!

Lykke til.

-Tore-

Hvordan blir det da når jeg slår av pumpa...stenger inn å utblås...
kobler fra å tapper ut la oss si 60% av vannet..
kan eg bare fylle opp da til pumpa renner så å si over...åså sette på lokket igjen da...da skal det jo i teorien ikke være luft i den....

Men når jeg da e ferdig m det..kobler til inn å utblås...da starter den jo å fylle seg selv med vann. vil det få noe å si?
Dette gjøres veldig enkelt!

Du kobler av inn og utslangen som sitter på toppen av låkket. (Husk å stenge ventilene slik at vannet ikke renner ut)

Så tapper du ut vann med kranen som sitter nede på sida av pumpa.
Ta av låkket og inspiser pakkningen. Skru låkket påigjenn, gjerne diagonalt, slik du gjør på et bilhjul.

Så fyller du på vann gjennom en av stussene ved hjelp av en trakt. Fyll helt opp. Sett på slangene og sett pumpa igang.
Den går da i et par min. og så stopper den og slipper ut luft. Den starter om ett min. eller to, og da går den.
.

-Tore-
Da skal e gjøre det i kveld å la den stå å gå til i morgen..så får man se hva dommer blir da.

Hvor mye har det å si hvordan pumpen er plassert i forhold til karret?
Med tanke på innsug å utblås?
Tror ikke det er så nøye hvor du setter pumpa.

Jeg har pumpene mine på gulvet,det blir da en løftehøyde på 1 m.
Dette går veldig bra!

Pass på at du ikke har brusestein i nærheten av inntaket, da blir lufta dratt inn i pumpa

-Tore-

Okei..

Nå har jeg prøvd det alternativet som du kom med.
Å det ble ikke så veldig mye bedre at det gjør noe.
Nå er det surkling å sånt i innsugs slangen...er der lyden kommer fra...
Tilfeldig bekjentskap
© Ellisiv Huseklepp
Reklame for plussmedlemskap