Kuhliiåler som fanges inni strålerøret, men skjønner ikke hvordan de kommer seg dit..?

Har et Eheim 2028 utvendig filter, og en handfull kuhliiåler (45 stk)
I løpet av den siste mnd har jeg funnet 3 kuhliiåler liggende døde i strålerøret/utblåsningsrøret. Den ene var nesten død, og døde kort tid etter at jeg fikk den ut.

Jeg kan ikke forstå hvordan de kommer seg inne der.
Om de komemr seg inn risten og blir sugd inn, så skal de vel først havne i bunnen av filteret, og så "jobbe" seg oppover de forskjellige filterlagene, før de blåses ut i strålerøret.
Men er dette fysisk mulig??

Hvordan ellers kan de komme seg inn?
Kan de svømme mot strømmen fra strålerøret og presse seg inn gjennom hullene der? Hvorfor isåfall ikke komme seg ut igjen?

Den ene fant jeg død, sittende med hodet fast i et av hullene, på vei ut i akvariet igjen (altså ikke å tur inn i røret, men ut av det)

Har noen opplevd noe lignende, og kan forklare meg dette?
Vi har sett og sett og tenkt og tenkt, men får det ikke til å rime.
Tror nok mere på at de kommer seg inn i filtret gjennom silen og åler seg gjennom filter, forbi pumpe og havner til slutt i strålerøret. Forsøk å sette en bit "blåsvamp" over innsuget til filtret så tror du slipper å miste flere Kuhliiåler.

Sjekk også filterbøtta for flere fisk!
Jeg har opplevd det samme, men har ikke samme filter som deg. Har sånn standard juwel greier som følger med karene. Det har vært et stort mysterium for meg hvordan de har havna der. Omsider har jeg funnet svaret. I bunnen av det filteret mitt er det to hull som er på størrelse med en 50øring. Det ligger jo sand rundt hele greia, men disse ålene graver seg jo ned i sanden, så er nok det mine har gjort. nå vet jeg jo ikke hvordan ditt filter ser ut da....
Men kommer se seg hele gjennom "viften" i pumpen?

Innsuget er i bakgrunnen (er Bengt Fosslis gammelkar - 540 literen, så du har sikkert sett karret?)
Selvfølgelig kan det være at de kommer seg gjennom ristene i modulene hvor innsugingsrørene ligger, men min mann skjønner ikke at de kommer seg hele forbi pumpebladene.

Men det må jo vær slik, kan ikke skjønne noe annet....

Får kjøpe litt blåsvamp å stripse fast foran innsugsrøret.

Har to utvendige filter, men på det andre er jeg ikke "plaget" med dette problemet. Men der er risten til innsuget plassert midt på en modul, mens på den pumpen hvor ålene kommer seg inn er risten plassert i bunnen av en modul, og der oppholder ålene seg mye.

Får sjekke etter flere fisk i denne pumpen i kveld ja
Pumpebladene er lette å stoppe. Har prøvd med bare lillefinger. Ikkeno problem. Så de dytter seg nok inn, å svømmer forbi.
Kine Kristine
Pumpebladene er lette å stoppe. Har prøvd med bare lillefinger. Ikkeno problem. Så de dytter seg nok inn, å svømmer forbi.


Ja, da kan jeg forstå at de kommer seg helberget gjennom viften.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap