Varmekabler på 54 liter

Fikk en ny 54 liter i dag og har lyst på varmekabler siden jeg skal ha biltema sand i den. Ser at webzoo sine billigste er på 15W og beregnet på større akvarier. Blir det for varmt?
Det er risiko for at det blir for varmt ja. Men du kan, om du absolutt vil ha varmekabler, sette kontakten til varmekabelanlegget i en timer. Så kan du ved hjelp av utprøvingsmetoden i startfasen komme frem til hvor mange timer i døgnet (natt og dag) det skal være på, og hvor mange timer den må være av for å ikke gå over den ønskede akvarietemperaturen. Dette er altså noe du må prøve deg frem til, før du har fisk i karet.

Timere får du rimelig hos Clas Ohlson og lignende steder. Claser'n har dem i 2-pack til 50-60 kroner

PS! Det er billigere å kjøpe inn 5-6 sandsnegler og la dem ta jobben, da får du rengjøring på kjøpet De "lufter" bunnlaget og vender på det ved at de graver seg gjennom det hele tiden, og spiser ALT de finner der. Akvariets meitemark, kan du si. Veldig flinke rengjørere. Ingen mat blir liggende og råtne i krokene når man har sandsnegler i karet!

Ulempen er at de kan formere seg noe sinnsykt, så fra tid til annen bør du tynne ut bestanden. De du tar ut kan du selge for rundt 1 kr stk her på AF.
På bruksanvisningen til varmekablene var det anbefalt 1-3w pr 10 liter vatn. Så selv om kablene er beregnet på karr opp til 150 liter går det i følge produsenten fint å ha dem i karr helt ned til 50 liter.

Kommer til å holde ett øye med tempraturene, men tror det kommer til å gå greit. Takk for tipse om tidsur.
Varmekablers effektivitet i forhold til å varme opp vannet avhenger av tykkelsen på laget med sand og på underlaget til akvariet. Jeg kjører 15w Rena-kabel i blant annet en 74-liter, der må jeg ha varmekolbe i tillegg. Dette karet har tykt lag med sand. I et 100-liters kar bruker jeg lik kabel, men har tynnere lag med sand. Der slipper jeg å bruke varmekolbe. 100-literen er i tillegg isolert under med liggeunderlag, det er ikke 74-literen. Blir det for varmt var ikke tidsur noen dum ide

Har for øyeblikket sandsnegler i to av karene mine, men ville heller foretrukket å la filteret og vannskiftene ta seg av rengjøringsjobben.. Mater du mye (som gjerne må gjøres om du har ciklider eller andre sultne fisker) blir det fort vel mange snegler spør du meg. De er flotte å se på, men de kommer seg inn over alt der de ikke skal. For eksempel kryper de lett gjennom blåsvampen over filterinnsuget og har ført til ekstra slitasje i pumpene. Det hender jeg hører lyder fra en av pumpene, stopper denne og åpner opp og må renske ut FULLT av snegler rundt impelleren. Prøvde å dekke til innsuget med en damestrømpe da jeg satte inn en ny sirkulasjonspumpe i et av karene. Ved senere rengjøring hadde de kommet seg forbi strømpen, enten ved å presse seg gjennom den eller å snegle seg inn utblåset..! Så har du fisk som krever middels eller lite mat kan gjerne sandsnegler være en OK løsning, men er du redd for overoppblomstring og ekstra vedlikehold av pumper ville jeg heller valgt varmekabler.

..Eller ha noen jegersnegler på lur til å ta seg av sandsneglene om de skulle bli for mange
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap