Pumpe til 112 liter?

skal snart starte et 112 liters kar og lurer på om noen kan anbefale no god invendig pumpe ! Den må være stillegående (og bør vel kunne justeres i styrke,eller?) håper på svar snart
Inaktiv bruker
Du kan jo sjekke ut fluval 4+ det er fine filtere hvis du modifiserer dem. Men det beste ville vel være å satse på et utvendig filter det er absolutt det beste.
takk for svar! Skal vurdere litt!
Forresten hva er fordelen og ulempen med utvendig i forhold til innvendig?
Fluval 4+ eller den nyere U4 er bra, ellers kan jeg også anbefale Eheim Biopower 200/240 - Biopowerfiltrene går fort tett, men det er bare å klipse av den nederste kassetten og rense svampen der.
Utvendig er uansett veien å gå, rimelige og bra utvendige filter til ditt kar er f.eks Tetratec EX700 eller Eheim Ecco Pro 300 (kanskje 200 også til nød..)
Vips
Forresten hva er fordelen og ulempen med utvendig i forhold til innvendig?


Utvendige filtre har MYE mer plass til filtermedia (svamp, bioballer osv) i forhold til interne, og har dermed større kapasitet og går lenger uten rens.
Vips
Forresten hva er fordelen og ulempen med utvendig i forhold til innvendig?


Ikke bare er vedlikeholdet med utvendige filtere MYE bedre, men du får kjempestor biologisk filterkapasitet. Det kan et spinkelt innvendig filter aldri måle seg med, de er og blir små og har dårlig kapasitet. Innvendige må renses mye oftere for de går fortere tett. Et utvendig filter kan gå i et halvt år uten å behøve tilsyn, kanskje lenger. Det får du aldri til med et innvendig!

Det sier seg selv at et utvendig filter med filtertønne har plass til mye mye mere filtermateriale, i forhold til en liten kloss i et innvendig filter. Det betyr prikkfri vannkvalitet og ha utvendig filter.

Jeg bruker Eheim Pro 2224 til alle mine 5 kar som er omtrent like stort som ditt (hundre litere). Anbefaler det filteret gjerne! Jeg har totalt 15 stk Eheim filtere i akvarierommet mitt, og har brukt det i flere år.

Du vil aldri angre på at du har skaffet deg et utvendig filter, men du kan godt komme til å angre om du kun går for et innvendig
Tusen takk for fulstendig svar!!! Har vært skeptisk til utvendige av den enkle grunn at man ikke har vært borti d før! Høres ikke så skummelt ut nå! Takk en gang til!
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap