Trenger hjelp med co2 anlegg


Jeg har ett Co2 anlegg fra Elos som skal brukes nå.
Utstyret består av 2-3liters Co2 tank, magnetventil og timer, diffusor og en glassting som jeg antar er en dråpeteller.

Legger ved bilde av "dråpetelleren", men jeg har ingen anelse om hvordan denne brukes. Noen som kan hjelpe meg med det?

Når jeg skal bruke Co2 anlegget er jeg gså redd for å dosere for mye Co2 i vannet. Har en del fisk i fra før (gurami og rødnesetetra) og lurer på hvor mye jeg bør "dosere" pr. dag.

Håper noen kan hjelpe meg med disse spørsmålene, og kan gi meg noen tips dersom man har noe på lur.
Legger ved ett bilde som viser bobletelleren i bruk hos meg.
[External Image]

Hvor mye Co2 du skal dosere varierer med en rekke faktorer som størrelse på akvarie, plantemengde, lysmengde osv. Det er mao ikke enkelt å gi deg ett svar på dette uten å få endel opplysninger om oppsettet ditt.
Mitt oppsett er ett 180 liters akvarie, hvor jeg har 4 guramier og en mindre stim av rødnesetetraer.

Av planter har jeg en Amazon Sverdplante, Javabregne, Vallisneria, windeløw og en anubias "nana".

Av lys har jeg to T8 30W (Philips Aquarelle og Osram Floura)
Co2 tester. trenger hjelp.
jeg har en Elos Visual tester. (lik på bildet). men har ikke bruksanvisnignen til denne, og jeg har ineng anelse om hvordan denne brukes.

Jeg har også det Visual test væsken.

Kan noen være så snill og hjelpe meg med dette. Finner ikke noe på internett om dette.
Fant ut av det. Fant endelig ett forum som har manualer på alle elos Co2 deler.
http://elos.topic-board.com/co2-equipments-prodotti-relativi-alla-co2-f21/
Du må bruke 4DKh-buffret væske og en Ph-indikator for området 6-7,6.
Da vil du ha omkring 30ppm Co2 når væsken er grønn.
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap