Kan man ha kun varmekabler i karet, eller må man også ha varmekolbe?

Har seg sånn at jeg skal sette opp en 180l nå, og varmekolba som sitter der er defekt. Så derfor lurer jeg på om varmekabler kan erstatte? Har også tenkt på noen planter, så varmekabler er et stort pluss der har jeg hørt!

Så, spørsmålet blir om varmekabler er nok til å varme opp karet, eller må jeg ha varmekolbe intill?

På forhånd takk for svar!
Du klarer deg med varmekabler, men disse bør nok settes på timer slik at de ikke står på hele tiden, og heller ikke har termostat.
Jeg har ved flere anledninger lest at varmekabler ikke erstatter varmekolben, se her for eksempel:

Post 9
"Nei, en varmekabel erstatter ikke en varmekolbe, og motsatt. Hver ting til sitt formål "

Post 13
"Du må ha varmekolbe i tillegg til kablene siden kablene ikke varmer vannet godt nok."

Post 16
"Som nevnt tidligere; hver ting til sitt formål
Selv om både kabel og kolbe begge genererer varme, kan ikke den ene erstatte den andre. De har begge distinkte forskjeller i virkemåte:
En varmekolbe regulerer vannets temperatur.
En varmekabel, øker temperaturen i bunnlaget. Denne økte temperaturen øker samtidig vannpassasjen i bunnlaget, slik at bunnlaget;
A) Ikke blir for kompakt rundt røttene
B) Bunnlaget ikke blir for anaerobt (Oksygenfattig)
C) En får ned mer næring til røttene
D) På grunnlag av punkt B, hindrer en for det meste dannelsen av gass i bunnlaget.
E) På bakgrunn av punkt B og D, øker man den biologiske effekten i karet, siden også bunnlaget vil kunne huse bakterier for nedbryting.
"
Kom til å tenkte på at varmen stiger jo, så den vil jo sirkulere vannet(?)
Jeg trur varmekabler faktisk vil varme vannet på en bedre måte enn varmekolba, da vannet må passere rundt en liten bit, imot at all varmen kommer fra bunn, og spres av substratet.

Dette er ingen påståelser, bare teorier.
Om man trenger varmekolbe i det hele tatt kommer jo an på hvor varmt det er i rommet hvor akvariet står. Jeg har ikke varmekolbe i noen av mine kar da de står i stua hvor det er varmt nok til å holde tempraturen oppe.
Derimot har jeg varmekabler i det ene karet, men selv med de holder begge karene samme tempratur i vannet.
Så min teori er vel at i et kaldt rom ville kanskje kun varmekabler slite litt med og holde vannet varmt. Det står jo på forpakningen (iallefall til de kablene jeg har) at de ikke er egnet til alene varme opp et kar...
Har lest meg fram litt om det, og tenker jeg dropper det. Tråd kan stenges.
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap