For varmt, må kjøle ned

hvordan kan jeg kjøle ned karet på best måte? det har 6 nye coryer og tempen stiger og stiger =s
finst det noe som forx "kjølekolbe" eller lignende?
er det noen som har tips?

alle tips taes med takk^^
he919
hvordan kan jeg kjøle ned karet på best måte? det har 6 nye coryer og tempen stiger og stiger =s finst det noe som forx "kjølekolbe" eller lignende? er det noen som har tips? alle tips taes med takk^^



Hmm ja - litt mer info hadde vært greit: temp på vann, temp på rommet der akvariet står, varmekilder i akvariet, varmekilder i nærheten av akvariet (det står vel ikke på ei kokeplate?, størrelse på kar.
Men litt kan man jo si basert på hva du skriver:
Først: F.eks Corydoras aeneus takler varme opp mot 27-28 grader godt.
Dvs at du da altså har et akvarium med høyere temperatur enn 28 grader?

Og jeg går ut ifra at romtemperaturen der akvariet står er lavere enn 28 grader? Isåfall må det være en varmekilde som varmer opp akvariet ditt, som f.eks en varmekolbe eller filter med et varmeelement.
Jeg går ut ifra at du har satt termostat e.l til minimum, eller?
Om kolben/varmekilden ikke har termostat, men avgir en gitt effekt hele tiden vil jeg anbefale at du skrur denne av og på slik at du oppnår ønsket temperatur eller kjøper deg en kolbe med termostat.

Men som sagt, litt mer info hadde ikke skadet.

Kaldtvannsbytter er bra for både temperatur og vannkvalitet.
mange kaster isbiter oppi karret for å minske varmen
karet står 1,5meter fra en ovn (som vi ikke fyrer i nå) romtempen er kansje 22-25grader.
tempen i vannet er 26grader i snitt. når me lufter på lokket synker d bare videre
vis vi ikke løfter på lokket så stiger det bare.
det er flekket pansermalle som vil ha den låge tempen.
men isbiter må man vel legge i ganske ofte for å få litt jevn temp?
seff men det var vist det ble for mye. har du et gigantisk armatur så kan det sikker ha noe å gjøre med varmen
ja det e ganske digert og det ser ut til å holda seg ganske bra på tempen...
he919
finst det noe som forx "kjølekolbe" eller lignende?


Nei, det finnes ikke.
Kjøleaggregater (maskiner) finnes, men disse kjølerne koster mange tusen kroner og er ikke noe alternativ for de fleste ferskvannsakvarister. De få menneskene som investerer i et så dyrt kjøleanlegg, er mest innenfor saltvannshobbyen tror jeg.

Den enkleste løsningen er å ha lokket på armaturet åpent, for å slippe ut varmluften. Ellers samler denne varmluften fra lysrørene seg under armaturet og varmer opp vannet. La lufta slippe ut, så hjelper det (til en viss grad).
ok.
har fått godt nok svar nå trur eg.
takk for svara.
Tilfeldig bekjentskap
© RHD
Reklame for plussmedlemskap