Bøttebærer søker råd!

Hei!
Etter å ha båret skiftevann i bøtter og tønner i lengre tid, begynner jeg å tenke på at det finnes da mer praktiske måter å skifte vann på?

Jeg mellomlagrer alltid vann til mine vannbytter, og kunne derfor ha tenkt meg en noenlunde rimelig og praktisk løsning der jeg kan pumpe opp vann fra mellomlagringstønnene over i akvariet, og motsatt retning - fra akvariet og over til utslagsvask. Jeg har til orientering ca 7-8 meters avstand fra det største karet mitt (ca 300 l) til nærmeste utslagsvask på vaskerommet vårt. Resten av karene har kortere avstand enn dette.

Jeg har hørt at noen bruker powerheads eller små lensepumper for å få til dette, men har noen forslag til hva slags utstyr jeg trenger?

Post gjerne salgslinker til DINE favorittprodukter - dvs hvilke powerheads, eventuelle overganger og slanger som du foretrekker i ditt oppsett for vannbytter!

Forslag mottas med STOR takk!!
Jeg monterer en 10 meter lang slange på krana på badet og fyller karet slik.

Når jeg tapper ut vannet så monterer jeg også slangen på krana på badet. Setter på vannet for fult til slangen er tom for luft, bare vann. Så kobler jeg slangen av krana og flytter slangen i do. Da renner vannet nedover gjennom slangen og ut i do.
Hei
Jeg har alltid brukt litt lunkent vann fra springen (ca 20 - 25 grader) rett i akvariet. Bytter ca 30% av vannet i mitt 400 liters kar 1 gang hver uke med slange som jeg kobler rett på vannkrana. Det har aldri vært noe problem med det i de årene jeg har hatt akvarium, selv med de mer sære fiskeartene. Har aldri brukt "utlufting".

Jeg passer imidlertid alltid på å tilsette Aquasafe eller lignende produkter ved vannbytter for å nøytralisere eventuelle skadelige stoffer. Til yngelakvariet pleier jeg å bruke vann fra "hovedakvariet" ved vannbytter så lenge yngelen er veldig små. Når de når en cm eller to så bruker jeg springvann der også. Det har alltid gått fint.


Jeg kjøpte en slange i zoobutikken. Det er en liten ventil på den ene enden med gjenger sånn at jeg skrur den i gjengene på krana. Ventilen gjør at jeg både kan tømme akvarium og fylle på igjen uten søl og uten bøtta.

liknner denne men er ikke samme merke:


http://www.aquamanias.no/kategori.php?kategori=197&subkategori=20

Du kan bruke en hvilken som helst slange feks fra biltema å lage en eller annen koblingsløsning mot krana, jeg kjøpte min fordi den har en lettvint løsning for tilkobling til krana

Wobbler
Takk for innspill!
Løsningen med direkte fylling via slange er grei nok så lenge man ikke mellomlagrer vannet.
Problemet mitt med dette forslaget blir å få vannet fra vanntønnene og opp i karene - jeg hadde heller ønsket meg en motorisert løsning for å få vannet opp "i høyden".
Lukten av klor fra springvannet vårt tyder på at vannet har godt av å stå over natten med luftestein nedi, samt at jeg kvier meg for å helle kaldtvann fra springen og over i karet. Varmtvannsberederen i huset mitt er også temmelig gammel, og kan muligens forårsake at kobber kommer over i akvariene hvis jeg bruker varmtvann direkte fra springen. Jeg forvarmer alltid vannet med varmekolber før det havner i akvariene.
Direktemetoden med fylling og tømming via springen/vasken er sikkert grei nok for noen, men jeg ønsker ikke å ta for mange slike sjanser med mitt eget akvariehold.

Når jeg setter opp akvariet om et måneds tid. Vil jeg nok benytte meg en større vanntank på 25Liter, og en maxi jet pumpe. For vannskifte kan hende at jeg bare går for vanlig hevertmetoden.



Tobben73
Takk for innspill! Løsningen med direkte fylling via slange er grei nok så lenge man ikke mellomlagrer vannet. Problemet mitt med dette forslaget blir å få vannet fra vanntønnene og opp i karene - jeg hadde heller ønsket meg en motorisert løsning for å få vannet opp "i høyden". Lukten av klor fra springvannet vårt tyder på at vannet har godt av å stå over natten med luftestein nedi, samt at jeg kvier meg for å helle kaldtvann fra springen og over i karet. Varmtvannsberederen i huset mitt er også temmelig gammel, og kan muligens forårsake at kobber kommer over i akvariene hvis jeg bruker varmtvann direkte fra springen. Jeg forvarmer alltid vannet med varmekolber før det havner i akvariene. Direktemetoden med fylling og tømming via springen/vasken er sikkert grei nok for noen, men jeg ønsker ikke å ta for mange slike sjanser med mitt eget akvariehold.



Kobber i varmtvannstanken? Da må den isåfall blitt produsert før 1970- tallet. Fordi etter 1970-tallet er de fleste beredere laget med tank av rustfritt stål, og det er brukt sølv istedenfor bly (sammen med tinn) i de fleste loddinger.

Selv en gammel bereder ville neppe ha gjort noe utslag i praksis siden man bytter vann så ofte.

Praktisk sett kan en bruke lunkent vann uten problem. Om det blir for kaldt med vanlig kaldtvann kan du ta lunkent i stede

Har hørt at Aquasafe og sånt er bare tull. Hvor enten de ikke har noe virkning eller evt. gir svært små utslag i vannverdiene.
Tobben73
Takk for innspill! jeg hadde heller ønsket meg en motorisert løsning for å få vannet opp "i høyden".


Jeg har gått til innkjøp av en Aqua Medic Ocean Runner PH 3000. Den fyller 70 liter fra mellomlagring til akvariet på under fem minutter. Det går som en drøm - litt i sterkeste laget, men bare litt.

Du må ha slange som har indre diameter på minst 16 mm for at det skal passe - jeg bruker en bit av den tjukkeste hageslangetypen.

Jeg ga 55,80 Euro for pumpen på en tysk nettbutikk - mulig du kan finne det billigere andre steder. Det skal være mulig å bruke pumpen også utenfor akvariet/vanndunken, slik at dersom du kobler slange også i innsuget og sørger for en start av vann inn til pumpen, kan du bruke den andre veien også og blåse vannet ut fra akvariet til vask/toalett. Vann ut fra det store akvariet mitt, det går rett på plenen. Grei måte å gjødsle gresset på.

- Akvarievann er dessuten strålende å vanne potteplanter med, dersom noen som ikke har tenkt på det leser her.
Jeg er i grunn i samme situasjon som deg. I tillegg har jeg bare små akvarier (63L og mindre), så kaldtvannsbytter blir for stort temperaturfall. Varmtvannsberederen er sikkert like gammel som huset, og sjansen på temperert vann fra krana tar jeg ikke sjansen på.

En mulighet for deg kunne jo vært å skaffe en stor beholder med plass til en del liter vann. Fylle denne med kaldt vann fra krana via slange, og evt. varme opp med en kraftig varmekolbe. En powerhead for å få vannet ut fra dunken og oppi akvariene via slange.

Birk Laane: Aquasafe er i hovedsak unødvendig for oss med norsk kranvann, siden kvaliteten på drikkevannet her er såpass høy. Det eneste tilfellet der dette er nødvendig er hvis vannet blir kloret eller varmtvannsberederen er gammel. Aquasafe skal faktisk fungere til å uskadeliggjøre de stoffene som kan oppstå da.
Selv med en kobbertank, vil ikke slippet være så stort at det er skadelig. Ja. det kom med en del før i tida, da en var mer sparende på vannet, men nå for tida er det vel heller sjelden samme vannet står i tankene i lengre tid.


Om du går har muligheten til å ha en mellomlagringstank som er plassert høyere enn akvariene, slipper du å tenke på pumpe..
En vannbeholder høyere plassert enn akvariene er uaktuell, da den største vanntønna (70 L) står i kjellerstua - og er plassert i en alkove der den passer perfekt (og samtidig er helt ute av syne for kona).

Jeg er mest interessert i forslag til motoriske løsninger, da dette virker som det er veien å gå for min del da jeg sverger til mellomlagring, lufting og temperering av vann før det anvendes i akvariene. Greit å vite at det ikke er kobber i varmtvannsberederen, men likevel har jeg problemet med at springvannet klores jevnlig hvor jeg bor. Dette minner meg på at jeg bør sjekke om vannverket tilsetter klor eller kloramin ... jeg har ikke hatt noe fiskedød på noen måneder, så jeg antar at de "bare" bruker klor til rensing av vannet.

Trudehell: Powerhead'en som du foreslo virker veldig interessant til mitt formål - jeg ser at flere norske nettbutikker også har denne på lager!
Hei
Noen som har hørt om faktisk fiskedød grunnet metallforgiftning feks kobber? Jeg har aldri hørt om det. Fiskedød pga nitrittforgiftning ok ,men det er jo lett å måle. Er dette "storm i et vannglass?"Hvordan kan eventuelt kobber i vannet måles? Må jo være greiere å få målt dette isteden for en masse styr med bøtter, mellomlagring etc. Selv har jeg nytt hus og bereder så det eneste jeg følger med på er eventuell klortilsettning fra det lokale vannverket. Aquasafe skal nøytralisere klorforbindelser.
Det ble nettopp skrevet i en tråd om mulig kobberforgiftning på eplesnegler - snegler og reker er mer følsomme enn fisk.

Jeg ser mange roper "urban myte" om fare for kobber når man bruker temperert vann i akvariene. Det kan være lurt å undersøke litt nøye om dette, og tenke føre var, heller enn å si at det ikke er noen fare lenger fordi varmtvannsberederne er så mye bedre nå enn før. Vannrørene selv er jo ofte av kobber. Litt for mye kobber over lang tid kan føre til at fiskene får redusert levetid - de behøver ikke bli synlig syke eller vise tegn på forgiftning, men de vil kunne få redusert motstandskraft mot sykdommer og altså redusert levealder. Det kan være alle tar feil som fraråder bruk av varmtvann i matlaging og akvarier, men selv tenker jeg at det skader ikke å være føre var.

Se for eksempel hva som blir gitt som råd til mennesker.

Jeg fant også denne artikkelen om fiskedød pga. kobberforgiftning - men ikke fra varmtvannstapping.
Wobbler
Noen som har hørt om faktisk fiskedød grunnet metallforgiftning feks kobber? Jeg har aldri hørt om det. Fiskedød pga nitrittforgiftning ok ,men det er jo lett å måle. Er dette "storm i et vannglass?"Hvordan kan eventuelt kobber i vannet måles? Må jo være greiere å få målt dette isteden for en masse styr med bøtter, mellomlagring etc. Selv har jeg nytt hus og bereder så det eneste jeg følger med på er eventuell klortilsettning fra det lokale vannverket. Aquasafe skal nøytralisere klorforbindelser.


Det skal isåfall godt gjøres. Det er bare beredere/varmtvannstank eldre enn 40år som kan inneholde spor av kobber og tungmetaller. De gamle berederne består av kobber og skjøtene til rør var loddet med noe bly. Hvis du skulle sitte med 40år gammelt antikk, så vil selv IKKE det være en trussel. Vannet lagres ikke lenge nok til at det skal bli forgiftet, fordi du stadig bruker varmtvann.

Dagens varmtvannstanker/beredere og rør inneholder ingen form for gift. Det er likegyldig om du bruker kaldt, varm, eller lunkent vann så lenge du ikke brenner fisken med varmtvann eller gi den kuldesjokk.
Fyll en kopp med varmeste vannet du får av kranen, sett den i kjøleskapet - og drikk den kald..

Jeg tror ikke den værste dehydrerte følelsen fra dagen derpå vil få deg til å drikke hele koppen
Eller....Fyll en skål med mygglarver, spis en liten klype... Jeg tror ikke den værste dehydrerte følelsen fra dagen derpå vil få deg til å spise resten av skålen -

Jeg tror derimot ikke at det dermed er skadelig for fisk å spise mygglarvene -
Diskusjonen om mellomlagring vs temperert vann har vært så utrolig mange ganger på AF. Synes dette er en bra tråd, siden den tar opp problematikkem til en som mellomlagrer vannet. De fleste som har holdt på med denne hobbyen en stund har sin egen mening om man skal mellomlagre eller ikke, og gjør det på sin egen måte.

Å si at det er ufarlig å bruke vann vra varmtvannsberederen fordi man bruker av varmtvannet til så mange ting fungerer kanskje for noen. Jeg bor i et stort hus med mamma, og har en varmtvannstank som er beregnet til å holde for flere persjoner enn det. Derfor kan store deler av vannet i tanken bli liggende over lengre perioder, og jeg tar ikkr sjansen på det. Akkurat som andre akvarister har sine grunner til å bruke vann fra bereder, eller mellomlagre.

Hva diskusjonen har å gjøre i denne tråden vet jeg egentlig ikke, men det har kommet mange argumenter jeg ikke har hørt før. Likevel holder jeg meg til mellomlagringa mi
Tobben73
Etter å ha båret skiftevann i bøtter og tønner i lengre tid, begynner jeg å tenke på at det finnes da mer praktiske måter å skifte vann på?


Denne tråden burde du se på:

"Hva heter denne dingsen jeg bruker til vannbytter?"
Stine Sofie
Diskusjonen om mellomlagring vs temperert vann har vært så utrolig mange ganger på AF. Synes dette er en bra tråd, siden den tar opp problematikkem til en som mellomlagrer vannet. De fleste som har holdt på med denne hobbyen en stund har sin egen mening om man skal mellomlagre eller ikke, og gjør det på sin egen måte. Å si at det er ufarlig å bruke vann vra varmtvannsberederen fordi man bruker av varmtvannet til så mange ting fungerer kanskje for noen. Jeg bor i et stort hus med mamma, og har en varmtvannstank som er beregnet til å holde for flere persjoner enn det. Derfor kan store deler av vannet i tanken bli liggende over lengre perioder, og jeg tar ikkr sjansen på det. Akkurat som andre akvarister har sine grunner til å bruke vann fra bereder, eller mellomlagre. Hva diskusjonen har å gjøre i denne tråden vet jeg egentlig ikke, men det har kommet mange argumenter jeg ikke har hørt før. Likevel holder jeg meg til mellomlagringa mi :-)


Er berederen deres eldre enn 40 år?
siden få klarer og svare deg på det du FAKTISK spør om kan jeg like deg noen liker ..

denne? går bare på 12v da vell og merke. men kan vel fikses med noen adaptere evt.

litt heavy denne da kanskje.

evt en slik

eller denne

der har du jo evt noen alternativer itillegg de andre som er blitt nevt da iallefall.
saffen
siden få klarer og svare deg på det du FAKTISK spør om kan jeg like deg noen liker .. [URLBLOCK1] går bare på 12v da vell og merke. men kan vel fikses med noen adaptere evt. [URLBLOCK2] [URLBLOCK3] [URLBLOCK4] der har du jo evt noen alternativer itillegg de andre som er blitt nevt da iallefall.


Vannpumper som ikke brukes til drikkevann kan inneholde olje, og derfor ikke spesielt lurt å bruke til akvarium. Jeg tror han har svar nok fra før

Mona: Genialt !
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap