Skal jeg velge utvendig eller innvendig pumpe til mitt 200 l ?

hei er det noen som kan fortelle meg fordeler å ulemper med forholdsvis innvendige å utvendige pumper ? og anbefalinger hadde også vert fint

Mvh Cato
Plussmedlem
Utvendige er verdt de ekstra kronene de koster i forhold til innvendige. Eheim har meget gode pumper.
Jeg anbefaler utvendige pumper. til alle karr over 100l synes jeg dette er ett must. I utvendige filtre får du en biologisk filtrering, mot den mekaniske i ett innvendig. Dette er det MANGE fordeler med som du kan lese deg frem til. Du får også mye større filtervolum i utvendige.

Av merker har jeg vært mest fornøyd med eheim. De koster kanskje litt mer i innkjøp, men varer desto lengre! Finn en som produsentene oppgir å passe til kar på min. 400 L. Altså det dobbelte av ditt karr.

Eheim professional 2 2028, vil jeg tro skal holde til ditt kar. Men husker ikke sikkert spesifikasjonene på den.
Hei

Hvis du ikke vil legge så mye penger i det så er Ehiem 2117 et bra valg. Burde holde fint til din 200liter hvis du ikke har veldig grisete fisk.

FOrdelen med de mer moderne filterene er at de er "lettere" å rense. Men siden dette stortsett gjøres mellom 1-2 ganger i året så er det oppskrytt. Med 2 bøtter til rådighet så er det enkelt å rense en 2217, bare hell ut bio kulene i en bøtte og grov massen i en annen så går det lett.

Ev. 2 stoppekraner på innsug og utblås kan brukes hvis man er skikkelig lat
Fordeler med utvendig filter: Du kan la det gå mens du styrer med rengjøring og ommøblering. Du får klarere vann. Du slipper å herje med filterrens mens fiskene stimler nervøse sammen i et hjørne. Du får større bakteriekultur, hvilket vil si stabilere forhold. Ikke noe å tenke på, aldri mer innvendig for min del. Bare lommeboka som avgjør hvilket, jo større jo bedre hvis det bare er mulig å regulere utblåset :o)
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap