Juwel varmekolbe

Jeg har en Juwel varmekolbe som fulgte med karet da det ble kjøpt nytt for to måneder siden. Den har hele tiden vært veldig hard å skru på, på justeringsspaken for temperatur. Jeg klarte imidlertid å finne en posisjon som gav 25 grader i vannet. Nå har temperaturen økt ute, og dermed er den også jevnere høyt inne, og jeg ser at når lyset er på, øker temperaturen for mye (26 grader +).

Jeg forsøkte derfor å skru ned litt i dag, men kolben har jo bare tre "hakk" den vil stå i! 20, 24 og 28 grader. Det må jo være feil?! I 63-literen er skruen helt trinnløs og jeg kan få den til å stå der jeg vil.

Jeg har tatt ut varmekolben nå, for den slo seg på mens jeg skrudde på den i dag og jeg fikk den ikke av igjen. Jeg ville heller ha litt kaldere vann enn vanlig, enn kokt fisk når jeg kommer fra jobb!

Jeg skal ta kolben til butikken etter jobb, men lurer bare på om det er flere som har Juwel 100 W kolbe og kan si om skruen er trinnløs eller med hakk?

Jeg har Jäger-kolbe på vei fra Tyskland, men den gikk derfra i går, og kan vel bruke noen dager før den er hos meg.
Plussmedlem
Synes det ville vært veldig merkelig om termostaten hadde trinnet justering, og særlig i de temperaturene du nevner. Spørs om det ikke er en aldri så liten feilproduksjon.
Juwel-kolbene skal etter min erfaring være trinnløse men ja, det er veldig harde å justere. Jeg har etter hvert gått bort fra varmekolbe med innebygget termostat, og kjører i stedet separat termostat fra Schego som jeg kan stille med en bryter utenfor karet og koble hva som helst av varmeelementer på. Dermed kommer også temperaturføleren litt unna varmekolben, noe som gir mer nøyaktig styring av temperaturen. Koster noen euro, men anbefales.
Jeg har vært i butikken og fått byttet. Men ser at temperaturen i karet er nå er på omtrent der jeg vil ha den, etter en dag uten varmekolbe. Så det er vel ikke så mye bruk for den nå på vår/sommer.
Tilfeldig bekjentskap
© Martina Rozinek
Reklame for plussmedlemskap