Fluval 4+ bråker

Starta opp et akvarium med et nytt Fluval 4+ filter,
men syns den bråker litt vel mye, durer endel og "skrangler" ganske mye.

Har også en Fluval 2+ i et annet kar, er litt during fra den, men den bråker på langt nær like mye som 4+'en.

Vet ikke om det er noe galt med min 4+ eller om de generelt bare bråker?



Har en slik i mitt kar, den bråker ikke mye når jeg kjører den uten luft iallefall.
Jeg har en 2+ som bråker noe vanvittig. Høy, irriterende during konstant.
Noe som kan gjøres med det, eller må man kjøpe ny?
Jeg har Fluval 2+, og for å høre dem må man konsentrere seg veldig. Derimot kan det bråke etter filterrens, dersom det fanges luft inne i filteret. Trikset mitt er å montere filterdelene på plass under vann, og holde det i forskjellige stillinger under vann slik at all luft kommer ut. Dersom det ikke hjelper kan det være en ide å sjekke at alt er er som det skal med impelleren. Dersom det er mye skitt på den, eller den er slitt slik at den "slår" i veggene i impellerhuset bråker det også.
Maretard
Jeg har Fluval 2+, og for å høre dem må man konsentrere seg veldig. Derimot kan det bråke etter filterrens, dersom det fanges luft inne i filteret. Trikset mitt er å montere filterdelene på plass under vann, og holde det i forskjellige stillinger under vann slik at all luft kommer ut. Dersom det ikke hjelper kan det være en ide å sjekke at alt er er som det skal med impelleren. Dersom det er mye skitt på den, eller den er slitt slik at den "slår" i veggene i impellerhuset bråker det også.



Har prøvd å vende det under vann uten hell...
Den er helt ny, satte den i gang i nytt akvarium på lørdag, så den bør ikke være slitt eller være full av drit...

Er litt slark mellom imprelleren og asklingen, men regner nesten med det er normalt siden den er ny.
Jeg har både Fluval 1+, 2+ og 3+ i drift for øyeblikket, og alle tre er stillegående. Det første jeg tenker på er om den står inntil en av veggene i akvariet? Det kan gi en ekstremt irriterende lyd...
Stine Sofie
Jeg har både Fluval 1+, 2+ og 3+ i drift for øyeblikket, og alle tre er stillegående. Det første jeg tenker på er om den står inntil en av veggene i akvariet? Det kan gi en ekstremt irriterende lyd...


Hmm, har bygget den inn i et juwel-pumpehus, men før jeg gjorde det testet jeg den i der og med orginalfestet, men bråker like mye uansett...
Har hatt den hengende på orginalfestet litt til, men skrangler akkuratt likt

Er en kolega på jobb som har en 2+, den skrangla litt til å begynne med, men roa seg etter en stund påstår han.(eller han har muligens bare blitt vant med bråket...)
Nå vet ikke jeg hvordan du har bygget den inn, men har du forsøkt å ha den gående i akvariet, utenfor "pumpehuset"? Mistenker fortsatt at den kan ligge inntil en vegg eller noe, gir det en irriterende lyd pga. vibrasjonen.
Hadde orginalfestet hengende helt fritt på glasset ja, slik at den ikke skulle henge inntil noe som kunne lage resonans...
Plussmedlem
Høres ut som impelleren.
Hadde litt det samme problemet da mitt kar var nystartet. Jeg løste dette ved å demontere pumpehodet og smøre impelleren med pittelitt matolje. Etter det lager den kun lyd de gangene jeg har måttet rense den, og når impelleren blir skitten.
Ok, har hørt at det går å smøre med vaselin, men det var for å unngå det kjente problemet at de ikke starter etter strømbrudd....

Men da får jeg prøve litt matolje...
Er det extra virgin oliven olje som er tingen da?
Smører du bare utpå selve "magneten" da, eller prøver du å få litt inn på akslingen også?
Plussmedlem
Eirik Skåra
Ok, har hørt at det går å smøre med vaselin, men det var for å unngå det kjente problemet at de ikke starter etter strømbrudd.... Men da får jeg prøve litt matolje... Er det extra virgin oliven olje som er tingen da? Smører du bare utpå selve "magneten" da, eller prøver du å få litt inn på akslingen også?


Ehhh, nei si det du? Rapsolje tror jeg... Tror ikke det har all verden å si egentlig. Jeg smurte bare magneten ja.
Viktor
[QUOTE=Eirik Skåra]Ok, har hørt at det går å smøre med vaselin, men det var for å unngå det kjente problemet at de ikke starter etter strømbrudd.... Men da får jeg prøve litt matolje... Er det extra virgin oliven olje som er tingen da? Smører du bare utpå selve "magneten" da, eller prøver du å få litt inn på akslingen også?


Ehhh, nei si det du? Rapsolje tror jeg... Tror ikke det har all verden å si egentlig. Jeg smurte bare magneten ja.

Hehehe. testet i går, smurte den godt inn med matolje, var rolig i ca 5 sek. etter oppstart, så kom lyden igjen...
På mine Fluval 2,3 og 4+ har jeg alltid når jeg renser pumpene tatt selve motordelen og satt vannstrålen fra vasken på fullt rett ned der impelleren står, slik at det kommer vann ut av utblåset. Så har jeg snudd pumpehuset og ristet det hardt over vasken. Mye rart som kan feste seg over tid som kan føre til dårligere sirkulasjon og at pumpa bråker mer enn nødvendig i tillegg å forkorte levetiden på motoren. Bare som et lite tips om du ikke allerede gjør dette.
Børge Johannessen
På mine Fluval 2,3 og 4+ har jeg alltid når jeg renser pumpene tatt selve motordelen og satt vannstrålen fra vasken på fullt rett ned der impelleren står, slik at det kommer vann ut av utblåset. Så har jeg snudd pumpehuset og ristet det hardt over vasken. Mye rart som kan feste seg over tid som kan føre til dårligere sirkulasjon og at pumpa bråker mer enn nødvendig i tillegg å forkorte levetiden på motoren. Bare som et lite tips om du ikke allerede gjør dette.


Det pleier jeg å gjøre når jeg renser min 2+. Er utrolig mye drit som fester seg inni der ja!

Men denne er som sagt helt ny i et nyoppstarta akvarium, så den er foreløpig helt ren!

Har modfisert den med blåfilter, men får håpe det roer seg noe når filteret begynner å bli litt tettere, slik at pumpen må jobbe litt hardere for å få suge igjennom vannet.... Kjører full gjennomstrømming på den nå, virker som om den skrangler minst da.

Tilfeldig bekjentskap
© Bengt Fossli
Reklame for plussmedlemskap